КУРСОВАЯ РОБОТА
Ілюзії сприйняття
ЗМІСТ
Вступ …………………………………………………………………………….
3
Розділ І. Загальна характеристика ілюзій сприйняття …………….…… 5
1.1.
Характеристика сприйняття та його властивості ……………….. 5
1.2.
Види сприйняття ………………………………………………. 9
1.3.
Загальне поняття ілюзій сприйняття та їх класифікація
………….. 13
1.4. Ілюзії
сприйняття зору …………………………………………… 15
Розділ ІІ. Експериментальне дослідження ролі зорових
ілюзій у житті людини ………………………………………………………………….
29
2.1. Опис досліджуваних, методів та процедури
дослідження ............ 29
2.2. Аналіз та інтерпретація
отриманих результатів …………………… 31
Висновки ………………………………………………………………….
34
Список використаної літератури …………………………………………... 36
Додатки ……………………………………………………………………... 38
Таблиці, малюнки присутні.
Актуальність
теми дослідження. Пізнаючи
навколишню дійсність, взаємодіючи з нею, ми зустрічаємося з предметними світом.
Предмети пізнаються нами за сукупністю їх характерних ознак. Це здійснюється за
допомогою сприйняття безпосереднього, чуттєвого відображення предметів і явищ у
цілісному вигляді у результаті усвідомлення їх розпізнавальних ознак. Ілюзії − це
викривлене, неадекватне відображення властивостей сприйманого об'єкта. У перекладі з
латини слово "ілюзія" означає "помилка, омана". Це говорить
про те, що ілюзії з давніх часів інтерпретувалися як якісь збої в роботі
зорової системи. Численні
спостереження та експериментальні дослідження свідчать про вплив кольору на
видиму величину предмета: білі і взагалі світлі предмети здаються більшими, ніж
рівні їм чорні або темні предмети (так, у світлому платті людина здається
більше, повніше, ніж у темному), відносна інтенсивність освітлення впливає на видиму віддаленість
предмета. Ілюзії характерні не тільки для людини
та обумовлені різними причинами. І недосконалістю людських органів, і в силу
сформованої обстановки, психічного стану, різних культурних установок людини. Ілюзії можуть
бути зоровими, тактильними, слуховими і т.д. Ілюзії не є
ознакою будь−якої хвороби, хоча і можуть супроводжувати будь−які психічні
розлади. Однак головною відмінністю від них є те,
що здорова людина, сприймаючи навколишній світ помилково, усвідомлює, що це
ілюзія, в той час як хвора людина приймає її за реальність. Ілюзії роблять наше
життя яскравішим і багатшим, допомагаючи нам зрозуміти власну будову і будову
оточуючого нас світу.
Вивчення ілюзій зору
важливо як в теоретичному (уточнення фізіології сенсорних механізмів, наукові
основи конструювання технічних аналогів зорової системи) і практичному плані
(наприклад, створення заходів щодо усунення паралактичних спотворень при
реєстрації швидкоплинних процесів, різних помилок при вивченні руху предмета та
ін.). Врахування законів ілюзорного сприйняття необхідне при різного роду
прямих спостереженнях і оцінках, а також у практиці архітектури і зовнішнього
оформлення виробів, у мистецтві.
Метою
роботи є вивчення властивостей, видів сприйняття та
розкриття теми ілюзій сприйняття.
Предмет
дослідження: процес та ілюзії сприйняття.
Об'єкт
дослідження: теоретичні підходи до вивчення ілюзій
сприйняття.
Завдання:
1.
Охарактеризувати
сприйняття як пізнавальний психічний процес.
2.
Провести
теоретичний аналіз видів сприйняття.
3.
Охарактеризувати
причини ілюзій сприйняття та навести їх класифікацію.
4.
Провести аналіз
ілюзій сприйняття на основі практичних прикладів та малюнків.
5. Дослідити значення
ілюзій сприйняття у житті людини на основі експериментального дослідження
зорових ілюзій.
6.
Дати загальні висновки по темі роботи.
Методи дослідження. Для виконання поставлених завдань використано комплекс методів: теоретичні – аналіз, систематизація, порівняння, узагальнення – дозволили
опрацювати наукові джерела, визначити природу та значення відчуттів у житті
людини; емпіричні методи –
тестування.
Список використаної літератури:
1. Артамонов И. Д.
Иллюзии зрения. М., 1961
2. Белая И.И. Методика
Рошара и её применение. Методические реко−медации. М. 2009. 436с.
3. Варій М.Й. Загальна
психологія: Навч. посібник / Для студ. психол. і педагог, спеціальностей. −
Львів: Край, 2005.
4. Веккер Л.М.
Психические процессы: В 3 т. − Т. 1. −Л.: Изд−во Ленингр. ун−та, 1974.
5. Демидов В. Как мы
видим то, что видим. Изд. "Знание", М.,1987 251с.
6. Загальна
психологія: Підручн. для студ. вищ. навч. закладів / За заг. ред. акад. С.Д.
Максименка. − К.: Форум, 2000.
7. Загальна
психологія: Навч. посіб. / О.В.Скрипченко, Л.В.Долинська, З.В. Огороднійчук та
ін. − К.: А.Г.Н., 2002.
8. Книга практического
психолога ч.11 ./Беседин ии и др. Фортуна−пресс, 2006
9. Леонтьев А.Н.
Эволюция психики. − М, 1999.
10.
Лурия А.Р. Ощущение
и восприятие. − М.: Изд−во Моск. ун−та, 1975.
11.
Максименко С.Д.
Розвиток психіки в онтогенезі: У 2−т. − К.: Форум, 2002.
12.
М´ясоїд П.А.
Загальна психологія: Навч. посіб. − 3−тє вид., випр. − К.: Вища шк., 2004.
13.
Основи психології /
За заг. ред. О.В. Киричука, В.А. Роменця. − К.: Либідь, 1996.
14.
Психология XXI
века: Учебник для вузов / Под ред. В.Н. Дружинина. − М.: ПЕР СЭ, 2003.
15.
Психологія / За
ред. Г.С. Костюка. − К.: Рад. школа, 1968.
16.
Психологія:
Підручник / За ред. Ю.Л. Трофімова. − 3−тє вид. − К.: Либідь, 2001.
17.
Артамонов І.Д.
Ілюзії зору. М., 1961
18.
Демидов В. Як ми
бачимо те, що бачимо. Вид. "Знання", М., 1987
19.
Рок І. Введення в
зорове сприйняття. Книга перша. М., "Педагогіка", 1980
20.
Петровский А.В.,
Ярошевский М.Г (ред.) Краткий психологический словарь, Политиздат, Москва, 1985
21.
Общая психология.
Словарь. под общей ред. Петровского А. В., редактор−составитель Карпенко Л. А.,
ПЕР СЭ, Москва, 2005
22.
Кондаков И.М.
Психология. Иллюстрированный словарь, Прайм−Еврознак, С.−Петербург, 2003
23.
М. Миннарт «Свет и
цвет в природе»
24.
С. Толанский.
Оптические иллюзии. — М.: Мир, 1967. — С. 128.
25.
О. Рутерсвард.
Невозможные фигуры. — М.: Стройиздат, 1990. — С. 128. — ISBN 5−274−01323−6
26.
Тед Эндрюс.
Контактное ясновидение. — М.: Фаир−Пресс, 2002. — С. 264. — ISBN 5−8183−0501−5
27.
Якиманская В.С.
Развитие пространственного мышления у школь−ников. М. 2009 240 с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий