СТАТТЯ
Лесь
Курбас і новий український театр: від „модернізму” до „фантастичного реалізму”
Український
театр доби перед модерну
перебував у естетичному контексті театру корифеїв, де домінувала реалістична і романтично-психологічна складова. Сьогодні вже з’явились перші спроби, які
видаються успішними, проаналізувати
театр корифеїв у його евристичних візіях
– і виявляється, що йому були притаманні багато елементів модерного дискурсу,
включно з авангардним компонентом. Але сама доба і суспільна свідомість
реагували на масово зрозумілі естетичні і художні змісти – тому і прочитувалась ця культурна доба з акцентом
на реалізмі – романтизмі.
Лесь Курбас
прийшов в українську культуру, з’єднавши в собі її захід і схід, в час,
коли художні форми театру корифеїв у їх
популярному вигляді вичерпувалось. Натомість набирали енергії саме ті,
евристичні , але ще зовсім не очевидні
фрагменти дискурсу. Це і є те нове, з чим сьогодні треба знайомити
сучасну думку. „Молодий театр” ( 1916-1919)Леся Курбаса став своєрідним „кодом” до конструювання модерного художнього контексту з центром – театру. Модерний театр Курбаса розпочинається як „відкрита система” -
режисер оголошує повну відкритість усім
естетикам. Його зацікавленість сягає найширшої шкали – від внутрішньої енергії до символістської драми .
Але справжньою „першою репетицією майбутнього” ,
як я дозволила собі назвати собі один із перших шедеврів Курбаса і яка
видалась результатом „ери імпровізацій на теми епох і стилів”, - став „Едіп –
цар” за Софоклом( 1918). У цій виставі Курбас та його художник Петрицький
остаточно руйнують „знакову” систему перед модерного українського театру.
Кинувши виклик
потомленій естетиці, Курбас став
„автором” культурного вибуху доби модерну. Він вписав український театр у
європейську традицію так виразно, що вже
1923 року саме художній проект його театру здобуває радянському мистецтву
Золоту театральну медаль Парижа. Отже , Лесь Курбас мріє перетворити театр на духовний парламент.
Він має намір створити театр, який було б назвати Театральною Академією або
Національним Центром театрального
мистецтва.
35- річний
Курбас починає здійснення цього
проекту із створенням у березні 1922 року Мистецького Об’єднання „Березіль”- МОБу. Тут власне експериментальна Перша майстерня; Друга, під керівництвом Ф. Лопотинського, розпочала створення
Дитячого театру; Третя майстерня МОБу
під орудою Я.Бортника стала драм студією, при якій працювала літературна студія під керівництвом Б. Якубського; Четверта майстерня зпланована у Борисполі як лабораторія для аматорських
студій .Шоста орудою С. Бондарчука і П. Долини відкрилась в Одесі у 1924
році.
Ця
театральна країна будувалась за принципом середньовічного ремісничого цеху з майстрами
, під майстрами і так званим ”вишколом” Курбас засновує Режисерську лабораторію, пізніше -
Режисерський штаб: лабораторія оволодіває не лише теоретичними засадами режисури, акторської
майстерності , а й провадить аналіз вистав, розробляє стратегію МОБу , методики
різних театральних шкіл і напрямків, готує режисерів для інших українських
театрів, створюються журнали „Барикади
театру” , готується до друку
низка театральних видань. Виникає перший в Україні театральний музей , перша в республіці Станція фіксації та систематизацйїї досвіду. Його театр все більше тяжіє до моделі духовно – культурних трансформацій, діалогічних зв’язків людини і
суспільних інститутів, у яких пріоритетом
залишається автономне
конструювання театром нової
ціннісної піраміди.
УКРАЇНСЬКИЙ
ТЕАТР У ГАЛИЧИНІ
Заснований
у 1864 році театр „Руської
Бесіди” був мандрівним. Він не мав
власного приміщення і
змушений був постійно гастролювати по галицьких
містах і містечках. Хоча трупа
й базувалася у Львові, проте
виступати тут вона могла щонайбільше два
місяці на рік. Театр часто опинявся у злиденному становищі . Умови , в яких
функціонував колектив, не сприяли його нормальному творчому існуванню. Видатними акторськими силами міг гордитися жіночий склад „Руської Бесіди”. Тут володарювала чарівна
Катерина Рубчакова, лірико- драматична героїня, найвидатніша
артистка українського театру у Галичині.
Рубчакова була прекрасною Анною в
„Украденому щасті”, Тетяною в „Міщанах”, Машею в „Живому трупі”. З вибухом
Першої світової війни театральне
життя в Галичині завмирає, відроджуючись
на повну силу лише у період міжвоєнних десятиліть, особливо в 1930
роках. Відродження і піднесення
театрального життя в Галичині міжвоєнних десятиліть пов’язане передовсім з ім’ям
актора і режисера Володимира Блавацького і зі створеним
ним театром „Заграва” ( 1933-1938).
Аналіз режисерського доробку В. Блавацького , реконструкція поставлених ним вистав дають підставу впевнитися , що мистецька
спрямованість театру була багатовекторна, по-своєму експериментальна і
навіть реформаторська для української
сцени 1930 років. Практика історично- релігійних вистав „Заграви”
засвідчувала, що В. Блавацький схилявся
власне до курбасівської моделі
сценічного монументалізму.
Отже, спроба
від читання історично- релігійних вистав
В. Блавацького дає можливість органічно ввести творчість режисера контекст естетичних
пошуків європейської сцени перших десятиліть
ХХстоліття; поглибити , таким
чином і суттєво змінити
погляд на процеси, що
відбувалися в українській
театральній культурі .
ТЕАТР У ЧАС ЕКСТРЕМИ
Театр
окупованої України 1941-1944років – складний часто суперечливий соціомистецький та історико-психологічний
феномен, народжений в окупації. Основні
риси цього театру - відмежування від
ідеологем радянської сцени та рецепція
традиційних національних міфологем. Проблема про різнобіжності творчого рівня ТОУ в
різних регіонах залежала від кількох
чинників, серед яких на першому місці –
наявність відповідних творчих кадрів. Проте був і глобальний історико –
політичний чинник. Україну німці
поділили на „Райхскомісаріат Україна”,
дистрикт „Галичина” у складі „Генерелгубернаторства”
та „Трансністрію”.
Театральне життя на цих територіях залежало від
ступеня політичних утисків. У „Райхскомісаріаті” України ( центр у
Рівному) панував відвертий терор. Він був слабший у „Трансністрії” окупованій Румунією в південно-західній частині України, але національне культурне
життя придушувалося, натомість протегувалося
румунське мистецтво. Західна Україна породжує унікальне мистецьке явище – „український театр міста
Львова перейменований за вимогою німців
на львівський оперний театр(ЛОТ).
Під керівництвом видатного митця В. Блавацького
тут працювала чотири секції – опери,
балету, оперети, драми. ЛОТ мав плідний вплив
на розвій театрів західного
регіону – у містах Тернополі, Дрогобичі, Перемишль, влаштовуючи там
гастролі своїх провідних митців,
консультації для художньго
керівництва. Можна твердити, що український театр цього
часу спираючись на свої базові
цінності, торкнувся у сфері режисерській, виконавській,
стенографічній елементів мистецтва
модерну – символізму, експресіонізму, абсурдизму, театру жорстокості .
ПОШУКОВИЙ ТЕАТР : 1980-1990
Театр ніби на новому витку повторює досвід
Курбасового Молодого театру – він знову
здає екстерном іспит на входження,
точніше, повернення у Європейську і Середземноморську цивілізацію. Художня культура і театр містять
картини світу, у яких ніби в
бароковій стилістиці, з’єднані в свідомій і підсвідомій матерії.
Специфіка культурного контексту – його
структуруванні довкола теми Пам’яті .
Тема пам’яті центрує, проблему національної
ідентифікації в своєрідному диптиху – „Білі мотилі, плетені ланцюги” за
новелами і листами В. Стефаника та „Украденому щасті” Франка ( режисер Ірина Волицька, Львів, театр
„ У кошику” , 1997-1998).
У логіці пошуку
ідентичності працює і вистава Я.
Федоришина „ Дорога в Дамаск”(1998, Львівський театр „Воскресіння”). Однією з
тенденцій сучасного театру, як і
взагалі культури, є стихійна семіотичність у
відчутті Простору і Часу. Театр ускладнюється, що й його окремі
сюжети самі шукають
для себе контексти які
дозволять максимально втілити головні
картини світу з різними рівнями
ціннісних посилань.
Комментариев нет:
Отправить комментарий