СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ
Ідеї модернізації дошкільної освіти спрямовані на
створення сприятливих умов для розвитку, самореалізації кожної дитини,
формування її компетентності та ціннісного ставлення до світу, до самої себе.
Саме на це орієнтує педагогів Базовий компонент дошкільної освіти. Державна
базова програма розвитку особистості в дошкільному віці, методичні
рекомендації, що розробляються до неї, спираються на життєві досягнення
дитини, на високу культуру педагогічних оцінок та узгодження їх із самооцінкою
самого дошкільняти. Пропоную фрагменти методичних рекомендацій, розроблених
одним з авторів Програми Аллою ГОНЧАРЕНКО, канд. пед. наук, доц. КМПУ ім. Б.
Грінченка.
Вартість - 150 грн.
Порада перша
Новий мовленнєвий матеріал, незнайома інформація мають
полопатися дитині а урахуванням її потреб, намірів, інтересів. Майстерність педагога саме у тому й
полягає, щоб побачити настрій, бажання, стан вихованця, зрозуміти міру
його зайнятості і зважити на ту зайнятість.
Порада друга
Подаючи новий матеріал, варто врахувати, наскільки успішною була попередня
мовленнєва діяльність дитини.
Тому варто при
неуспішній чи недостатньо успішній діяльності показати малюкові, в чому
полягає проблема, як можна подолати труднощі через мовленнєве вправляння,
накреслити реальну перспективу успіху.
Порада третя
Незнайомий матеріал дорослий має ретельно опрацювати і
подати дітям так, щоб обов'язково заінтригувати їх. Нове має бути цікавим,
захопливим, привабливим.
Не варто до кінця розкривати перед дітьми всі особливості
мовленнєвого матеріалу. Краще, коли дошкільнята самостійно або разом з
дорослим дошукуватимуться елементів новизни, несхожості-схожості, варіативності.
Дітям імпонує позиція дослідників,
відкривачів.
Порада четверта
Презентація нового матеріалу буде ефективнішою, коли він
подаватиметься як особлива подія (очікувана чи сюрпризна). Не варто відразу
додавати до нього щось уже відоме, знайоме, відразу встановлювати асоціативні
зв'язки!
Однак
елементи новизни варто поєднувати з набутим досвідом, знайомою інформацією; тож зв'язок з краєвидами за вікном, з об'єктами спостереження
на прогулянці, з вивченим напередодні віршем нехай діти знайдуть самостійно або
за тактовної допомоги дорослого.
Порада п'ята Лколи мине перше захоплення яскравістю,
новизною, незвичністю мовленнєвого матеріалу, роботу над ним треба продовжити.
Тут у пригоді можуть стати роздавальні картинки. Вони допоможуть не тільки
реалізувати завдання словникової роботи (співвіднести слово з конкретним
зображенням), а й організувати іншу цікаву роботу: узагальнити родові поняття;
класифікувати за кольором, видом, розміром, множинними.
Важливим
є етап дитячих самостійних чи спільних з дорослим пошуків та знахідок
багатофункціональності при застосуванні отриманої інформації у традиційному та незвичному, несподіваному ракурсах.
Порада шоста
Ставити й розв'язувати мовленнєві завдання можна в
будь-якій діяльності, якою цікавляться діти, поза рамками унормованого, визначеного
в часі організованого заняття-уроку. Наприклад, виготовлення дидактичного матеріалу,
як правило, ініціює або бере на себе вихователь. Інтерес вихованців до роботи
дорослого, при довірчому до нього ставленні, проявляється у зацікавлених поглядах.
Діти підходять ближче, уважно розглядають принесені матеріали, ставлять
запитання. Це і є точка відліку активності дитини, спровокована елементом
розвивального середовища | не обмежена традиційними рамками.
Порада сьома
Працюючи з
дошкільнятами, намагайтеся уникати домінування словесних методів та прийомів,
які притаманні авторитарному стилю (пояснення, читання, розповідання,
команди, вказівки, словесний зразок, повторення, категорична оцінка тощо). За особистісно орієнтованого підходу
однотипні вказівки, повчання, особливо для всієї групи дітей, не мають права
на існування. Не варто зловживати довгими монологами у формі описів,
розповідей, пояснень або заохочувати до цього якусь дитину, що ніби бере на
себе на цей час роль вихователя.
Цікавим
та корисним для дошкільнят є уособлення слова, поняття у руховому, смаковому,
художньому, музичному образах.
Порада восьма
Реалізуючи завдання комунікативно-мовленнєвого розвитку дитини,
дорослий має всіляко спонукати її до активності, свідомо обмежуючи свою участь
доречними, лаконічними висловлюваннями. Тож
побудуймо педагогічний процес так, щоб дитина не тільки дослухалася до
вихователя, а й висловлювала свою думку, прагнула її довести, переконливо
аргументувати, не бюочись ні власної помилки, ні критики дорослого.
Порада дев'ята
Заняття
як традиційна форма діяльності в дошкільному закладі не вилучається з практики
роботи, а просто має, не претендуючи на першість, винятковість,
обов'язковість, посісти належне йому місце. Домінувати має вільна, не регламентована дорослим
діяльність, де лише режимні процеси лишаються незмінними. Дошкільнята
спроможні самостійно обрати в розвивальному середовищі вид, форму діяльності,
матеріал, задум, партнерів. Не варто ігнорувати міні-заняття (форма, яка є
надбанням методичної думки педагогів Голосіївського району м. Києва). Проведення
їх може бути запланованим і спонтанним; фіксованим у часі та виходити за якісь
певні межі залежно від інтересу, бажання дітей; проводитися з однією дитиною,
підгрупою або всіма вихованцями; виникати з ініціативи дітей чи педагога;
дробитися та синтезуватися за змістом, варіюватися за формою.
Порада десята
У спілкуванні з дитиною єдино можливим є партнерський
стиль. Зрозуміло, що дорослий — той партнер, який більше знає, далекоглядніший,
передбачливіший, вправніше діє, помічає важливе, розкриває причинно-наслідкові
зв'язки або словами, як штрихами, підводить до них дітей. Але робить це так
природно, майстерно й непомітно, що дитині здається, що то вона сама зробила
висновок, відкриття, вдало поєднала, встановила зв'язок між розрізненими
об'єктами, предметами, подіями. Педагогічний
такт, майстерність вихователя у тому й полягають, щоб, спираючись на знання
індивідуального розвитку дитини, окремими кроками, репліками наближати її до
успішного результату.
Порада одинадцята
Поважаймо право дитини на незнання й на помилки. Адже
дитячої провини в тому нема: вона ще надто мала, надто мало знає, по вміє
висловити свою думку. В будь-якому разі остерігаймося акцентувати увагу на
недоліках мовлення дитини, щоб це не стало приводом для критики, глузування з
боку інших дітей. Найбільшою педагогічною помилкою дорослих у такому разі є
прямолінійне, відкрите виправлення: "Скажи правильно, повтори так, як
я".
Делікатнішим, тактовнішим, коректнішим буде такий
варіант дій дорослого: у розмові з дитиною: промовити проблемну для неї фразу
чи слово відповідно до норм української орфоепії, але в іншому контексті, в
іншій конструкції, з іншим логічним наголосом, наприклад, у діалозі персонажів
літературних творів, персоніфікованих іграшок.
3а умови, що вихователь є для дитини авторитетною особою,
така форма пред'явлення вимог спонукає її до саморегуляції і самокорекції.
Комментариев нет:
Отправить комментарий