РЕФЕРАТ
Сергій Рубінштейн
УВАГА: це не повна
версія роботи, без малюнків, таблиць та формул. Повну версію ви можете закачати
з нашого блогу безкоштовно.
Вартість - 150 грн.
ВСТУП
Виникнення і розвиток психології розглядається в рамках
такого предмету як історія психології. Розглядаючи основні тенденції
становлення і розвитку психологічної науки, ми не можемо не висвітлити найбільш
значущі праці знаменитих вчених, серед яких чільне положення займає Сергій
Леонідович Рубінштейн (1889 - 1960гг.) і його роботи.
Видатний філософ і
психолог, доктор психологічних наук, професор, головними напрямами дослідження
якого були філософські проблеми психології.
Вітчизняна психологічна наука розвивалася в боротьбі за
діалектико-матеріалістичне розуміння свого предмету. У ході ідейно -
теоретичної боротьби поступово складалося матеріалістичне розуміння предмета
психології і встановлювалися найважливіші методологічні принципи науки.
На зміну засновникам вітчизняної психології прийшли нові
талановиті вчені: це С.Л. Рубінштейн, А.Р. Лурія, Л.С. Виготський. Завдяки
наявності багатьох талановитих вчених, які після революції прийшли в науку,
психологію не спіткала доля генетики і кібернетики.
Визначну роль у становленні психологічної науки зіграли
Б.Г. Ананьїв, П.П. Блонський, С.Л. Рубінштейн, П.Я. Гальперін та інші, які не
тільки продовжили дослідження своїх попередників, а й виростили не менш
знамените покоління вчених. Саме завдяки їх робіт ми в першу чергу зобов'язані
тим, що в даний час психологам в нашій країні не доводиться починати з нуля.
Характеризуючи завдання психології, С.Л. Рубінштейн пише:
"Психологічне пізнання - це опосередковане пізнання психічного через
розкриття його суттєвих, об'єктивних зв'язків". Таким чином, предметом
психології є психіка і психічні явища конкретної людини, а також психічні
явища, які спостерігаються в групах і колективах.
За словами С.Л. Рубенштейн, вирішальну роль у становленні
психології як самостійної науки відіграло запровадження експерименту, що
"не тільки озброїло її новим для неї, дуже потужним методом наукового
мислення, а й взагалі по - новому поставило питання про методику психологічного
дослідження в цілому, висунувши нові вимоги і критерії науковості всіх видів
досвідченого дослідження в психології ".
Виникнення загальної психології як самостійної та
фундаментальної галузі психологічної науки пов'язане з ім'ям С.Л. Рубінштейна,
який систематизував психологічні знання і запропонував методологію дослідження
психічних явищ. На базі основних понять загальної психології формуються поняття
й інших галузей психологічної науки.
У центрі уваги С.Л. Рубінштейна були і методологічні
проблеми. У роботах Рубінштейна звертає на себе увагу перш за все нетрадиційна
для радянської психології дослідна позиція - позиція філософа, яка розглядає з
точки зору методології емпірику психологічної науки, що намагається частково
систематизувати і пояснити цей емпіричний хаос. Цим він і відрізнявся від
більшості сучасних йому психологів.
Тому в центрі його концепції виявляються перш за все
проблеми пізнання світу. У цьому позиція Рубінштейна зближується з позиціями
психологів колишніх років - Лопатіна, Троїцького, Грота, Шпета, для яких також
головними залишалися філософські проблеми буття і свободи людської особистості.
1. Школа С.Л. Рубінштейна
Поряд з експериментальною психологією в Росії наприкінці
19 - початку 20 століть розвиваються й інші наукові психологічні напрями. У цей
період виникає кілька наукових шкіл і напрямків. Так у Грузії сформувалася
відома психологічна школа Д.М. Узнадзе, представники якої взяли на озброєння
поняття установки і широко використовували його для аналізу багатьох
психологічних явищ.
Інше науковий напрямок пов'язаний з ім'ям Л.С.
Виготського, творця культурно - історичної теорії розвитку психіки людини.
2. Теоретичні уявлення С.Л. Рубінштейна
2.1 Принцип
єдності свідомості і діяльності
У 30-ті роки формуються основні принципи психологічної
науки: детермінізму (важливим етапом у реалізації цього принципу було створення
Л. С. Виготським культурно - історичної концепції), принцип єдності свідомості
і діяльності С.Л. Рубінштейна та його принцип розвитку.
Поняття свідомості та діяльності - вузлові категорії
психологічної науки. Систематична розробка цього принципу в радянській
психології почалася в 30-ті роки С.Л. Рубінштейном, О.М. Леонтьєвим, Б.Г.
Ананьєвою, Б.М. Тепловим.
3. Принцип розвитку за С.Л.
Рубінштейном
Категорія розвитку, будучи фундаментальною філософською
категорією, є провідною і в системі понять психологічної науки. Ідея розвитку
увійшла до психології під впливом еволюційної теорії Ч. Дарвіна і лягла в
основу формування спочатку дитячої, а потім вікової психології.
3.1. ПРИНЦИП детермінізму С.Л. Рубінштейна
Положення діалектико-матеріалістичного принципу
детермінізму були розвинені С. Л, Рубінштейном у зв'язку з аналізом
філософських проблем психології (вивченням природи психічних явищ). Тут
відбувається двосторонній процес: розвиток психологічної теорії на філософській
основі діалектичного матеріалізму та розвиток самих філософських проблем на
матеріалі конкретної науки - психології.
4. ОСНОВНІ
ДОСЯГНЕННЯ С.Л. Рубінштейна
С.Л. Рубінштейн був одним із творців нової психологічної
школи, керував свого часу науковими дослідженнями на кафедрі психології МГУ і в
інституті загальної та педагогічної психології. Згодом він був підданий
критиці, яка велася з застосуванням далеко не наукових методів впливу, і
усунений від посад.
С.Л. Рубінштейну належить заслуга написання першого і
єдиного в нашій країні за фундаментальності змісту та широті охоплення
психологічної проблематики праці під назвою "Основи загальної
психології". У цю роботу увійшли передові досягнення вітчизняної та світової
психологічної науки.
ВИСНОВКИ
Сергій Леонідович Рубінштейн був одним з видатних
теоретиків вітчизняної психології. Його творчість, культура розробки їм
теоретичних основ психології, фундаментальність його праць, обумовлена опорою
на досягнення всієї світової та вітчизняної філософської та наукової думки,
продовжують і сьогодні слугувати важливим джерелом розвитку вітчизняної
психології.
Філософська спрямованість творчості С.Л. Рубінштейна,
його пильний інтерес до зарубіжної психології пояснюються, по - видимому, не в
останню чергу обставинами особистої біографії вченого: він отримав філософську
освіту в Німеччині, де навчався в Марбурзькому університеті, захистив там
докторську дисертацію, присвячену критичному аналізу гегелівської філософії.
Надалі його критичний аналіз німецької класичної філософії був продовжений у
статті "Принцип творчої самодіяльності".
У своїй роботі "Основах психології" Рубінштейн
продовжив аналіз і остаточно сформулював принцип єдності свідомості і
діяльності. Тут же Рубінштейн вказує на роль діяльності, в якій суб'єкт не
тільки виявляється і проявляється, але в ній твориться і визначається.
Загальні принципи, сформульовані Рубінштейном, знаходять
свою конкретизацію в дослідженнях перш за все його учнів. На них спираються і
інші дослідники, формально не належать до школи С.Л. Рубінштейна.
Роботи С.Л. Рубінштейна орієнтують нас на правильне
розуміння психіки як властивості високоорганізованої матерії, свідомості людини
як спочатку - історичного продукту і вищої форми суб'єктивного відображення
об'єктивної дійсності.
Список літератури
1.
История
психологии. А.Н. Ждан. М.: 1990.
2.
Введение
в профессию "психолог". Под ред. И.Б. Гриншпуна. М.: 2002.
3.
История
психологии. Т.Д. Марциновская. М.: 2007.
4.
Общая
психология. А. Маклаков. СПб.: 2003.
5.
Исследования
мышления в советской психологии. Акад. Наук. М.:
6.
Хрестоматия
по психологии. Под ред. А.В. Петровского. М.: 1977.
Комментариев нет:
Отправить комментарий