РЕФЕРАТ - Сергій Рубінштейн



РЕФЕРАТ
Сергій Рубінштейн 





УВАГА: це не повна версія роботи, без малюнків, таблиць та формул. Повну версію ви можете закачати з нашого блогу безкоштовно

Вартість - 150 грн. 

За повною версією роботи зверніться сюди - ipoit2013@gmail.com або 



ВСТУП
Виникнення і розвиток психології розглядається в рамках такого предмету як історія психології. Розглядаючи основні тенденції становлення і розвитку психологічної науки, ми не можемо не висвітлити найбільш значущі праці знаменитих вчених, серед яких чільне положення займає Сергій Леонідович Рубінштейн (1889 - 1960гг.) і його роботи.
Видатний  філософ і психолог, доктор психологічних наук, професор, головними напрямами дослідження якого були філософські проблеми психології.
Вітчизняна психологічна наука розвивалася в боротьбі за діалектико-матеріалістичне розуміння свого предмету. У ході ідейно - теоретичної боротьби поступово складалося матеріалістичне розуміння предмета психології і встановлювалися найважливіші методологічні принципи науки.
На зміну засновникам вітчизняної психології прийшли нові талановиті вчені: це С.Л. Рубінштейн, А.Р. Лурія, Л.С. Виготський. Завдяки наявності багатьох талановитих вчених, які після революції прийшли в науку, психологію не спіткала доля генетики і кібернетики.
Визначну роль у становленні психологічної науки зіграли Б.Г. Ананьїв, П.П. Блонський, С.Л. Рубінштейн, П.Я. Гальперін та інші, які не тільки продовжили дослідження своїх попередників, а й виростили не менш знамените покоління вчених. Саме завдяки їх робіт ми в першу чергу зобов'язані тим, що в даний час психологам в нашій країні не доводиться починати з нуля.
Характеризуючи завдання психології, С.Л. Рубінштейн пише: "Психологічне пізнання - це опосередковане пізнання психічного через розкриття його суттєвих, об'єктивних зв'язків". Таким чином, предметом психології є психіка і психічні явища конкретної людини, а також психічні явища, які спостерігаються в групах і колективах.

За словами С.Л. Рубенштейн, вирішальну роль у становленні психології як самостійної науки відіграло запровадження експерименту, що "не тільки озброїло її новим для неї, дуже потужним методом наукового мислення, а й взагалі по - новому поставило питання про методику психологічного дослідження в цілому, висунувши нові вимоги і критерії науковості всіх видів досвідченого дослідження в психології ".
Виникнення загальної психології як самостійної та фундаментальної галузі психологічної науки пов'язане з ім'ям С.Л. Рубінштейна, який систематизував психологічні знання і запропонував методологію дослідження психічних явищ. На базі основних понять загальної психології формуються поняття й інших галузей психологічної науки.
У центрі уваги С.Л. Рубінштейна були і методологічні проблеми. У роботах Рубінштейна звертає на себе увагу перш за все нетрадиційна для радянської психології дослідна позиція - позиція філософа, яка розглядає з точки зору методології емпірику психологічної науки, що намагається частково систематизувати і пояснити цей емпіричний хаос. Цим він і відрізнявся від більшості сучасних йому психологів.
Тому в центрі його концепції виявляються перш за все проблеми пізнання світу. У цьому позиція Рубінштейна зближується з позиціями психологів колишніх років - Лопатіна, Троїцького, Грота, Шпета, для яких також головними залишалися філософські проблеми буття і свободи людської особистості.

1. Школа С.Л. Рубінштейна
Поряд з експериментальною психологією в Росії наприкінці 19 - початку 20 століть розвиваються й інші наукові психологічні напрями. У цей період виникає кілька наукових шкіл і напрямків. Так у Грузії сформувалася відома психологічна школа Д.М. Узнадзе, представники якої взяли на озброєння поняття установки і широко використовували його для аналізу багатьох психологічних явищ.
Інше науковий напрямок пов'язаний з ім'ям Л.С. Виготського, творця культурно - історичної теорії розвитку психіки людини.


2. Теоретичні уявлення С.Л. Рубінштейна
   2.1 Принцип єдності свідомості і діяльності

У 30-ті роки формуються основні принципи психологічної науки: детермінізму (важливим етапом у реалізації цього принципу було створення Л. С. Виготським культурно - історичної концепції), принцип єдності свідомості і діяльності С.Л. Рубінштейна та його принцип розвитку.
Поняття свідомості та діяльності - вузлові категорії психологічної науки. Систематична розробка цього принципу в радянській психології почалася в 30-ті роки С.Л. Рубінштейном, О.М. Леонтьєвим, Б.Г. Ананьєвою, Б.М. Тепловим.

3. Принцип розвитку за  С.Л. Рубінштейном

Категорія розвитку, будучи фундаментальною філософською категорією, є провідною і в системі понять психологічної науки. Ідея розвитку увійшла до психології під впливом еволюційної теорії Ч. Дарвіна і лягла в основу формування спочатку дитячої, а потім вікової психології.



3.1. ПРИНЦИП детермінізму С.Л. Рубінштейна
Положення діалектико-матеріалістичного принципу детермінізму були розвинені С. Л, Рубінштейном у зв'язку з аналізом філософських проблем психології (вивченням природи психічних явищ). Тут відбувається двосторонній процес: розвиток психологічної теорії на філософській основі діалектичного матеріалізму та розвиток самих філософських проблем на матеріалі конкретної науки - психології.


4.  ОСНОВНІ ДОСЯГНЕННЯ С.Л. Рубінштейна
С.Л. Рубінштейн був одним із творців нової психологічної школи, керував свого часу науковими дослідженнями на кафедрі психології МГУ і в інституті загальної та педагогічної психології. Згодом він був підданий критиці, яка велася з застосуванням далеко не наукових методів впливу, і усунений від посад.
С.Л. Рубінштейну належить заслуга написання першого і єдиного в нашій країні за фундаментальності змісту та широті охоплення психологічної проблематики праці під назвою "Основи загальної психології". У цю роботу увійшли передові досягнення вітчизняної та світової психологічної науки.

ВИСНОВКИ
Сергій Леонідович Рубінштейн був одним з видатних теоретиків вітчизняної психології. Його творчість, культура розробки їм теоретичних основ психології, фундаментальність його праць, обумовлена опорою на досягнення всієї світової та вітчизняної філософської та наукової думки, продовжують і сьогодні слугувати важливим джерелом розвитку вітчизняної психології.
Філософська спрямованість творчості С.Л. Рубінштейна, його пильний інтерес до зарубіжної психології пояснюються, по - видимому, не в останню чергу обставинами особистої біографії вченого: він отримав філософську освіту в Німеччині, де навчався в Марбурзькому університеті, захистив там докторську дисертацію, присвячену критичному аналізу гегелівської філософії. Надалі його критичний аналіз німецької класичної філософії був продовжений у статті "Принцип творчої самодіяльності".
У своїй роботі "Основах психології" Рубінштейн продовжив аналіз і остаточно сформулював принцип єдності свідомості і діяльності. Тут же Рубінштейн вказує на роль діяльності, в якій суб'єкт не тільки виявляється і проявляється, але в ній твориться і визначається.
Загальні принципи, сформульовані Рубінштейном, знаходять свою конкретизацію в дослідженнях перш за все його учнів. На них спираються і інші дослідники, формально не належать до школи С.Л. Рубінштейна.
Роботи С.Л. Рубінштейна орієнтують нас на правильне розуміння психіки як властивості високоорганізованої матерії, свідомості людини як спочатку - історичного продукту і вищої форми суб'єктивного відображення об'єктивної дійсності.

Список літератури


1.                  История психологии. А.Н. Ждан. М.: 1990.
2.                  Введение в профессию "психолог". Под ред. И.Б. Гриншпуна. М.: 2002.
3.                  История психологии. Т.Д. Марциновская. М.: 2007.
4.                  Общая психология. А. Маклаков. СПб.: 2003.
5.                  Исследования мышления в советской психологии. Акад. Наук. М.:
6.                  Хрестоматия по психологии. Под ред. А.В. Петровского. М.: 1977.

Комментариев нет:

Отправить комментарий