КУРСОВА РОБОТА - Музикотерапія

ЗМІСТ
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. Поняття музичної терапії та її основні ознаки
1.1 Історія та основні наукові концепції музичної терапії
1.2 Визначення та класифікація музикотерапії
1.3 Форми музикотерапії
РОЗДІЛ 2. Особливості музикотерапії, як психотерапевтичного методу
2.1. Музикотерапія як прийом в західних та вітчизняних практиках
2.2 Методи лікування музикотерапією
2.3 Поради з музикотерапії
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ



28 сторінок
Вартість – 350 грн. 

                   



ВСТУП
Музикотерапія належить до так званих активних методів групової психологічної допомоги, кінцева мета якої - реставрація почуття гідності, набуття стресотолерантності, реабілітація та реадаптація. Цей метод може використовуватися в роботі з дітьми дошкільного віку, їхніми батьками, з «важкими» підлітками, тими, хто зловживає алкоголем і наркотиками, дітьми-інвалідами.
У середньовіччі ця проблема вивчалась у руслі теорії афектів, що встановлювала зв’язок між емоційно-почуттєвими станами людини і способами їх відображення у музиці.  З тих давніх часів стратегія психотерапевтичних і лікувальних можливостей музичного мистецтва проходить червоною ниткою через усі психолікувальні школи і напрями. Перші спроби наукового пояснення цього феномена відносяться до XVII століття, експериментальні дослідження розпочались у XIX ст., але лише у ХХ ст. на науковій основі було розкрито профілактичні, лікувальні й оздоровчі властивості музичного мистецтва, а саме: виявлено лікувальні властивості звуків, установлено взаємозв’язок між частотою звукових коливань музики та фізіологічних процесів людини.
Лікувальні можливості музики покладені в основу діяльності Інститутів музичної терапії 15 зарубіжних країнах, у тому числі – Англії, Франції, Німеччини, Австрії, США та ін. Безперечно, ХХI століття має дати могутній поштовх і нашій країні для застосування музикотерапії у медицині, психіатрії, і особливо у педагогіці, яка, на жаль, ще не до кінця осягнула та усвідомила значення музики не тільки як естетичної категорії “прекрасного”, що розвиває різнобічні якості особистості, а ще й як засобу, що має великі психотерапевтичні, лікувальні, а головне виховні можливості.
Мета даної контрольної роботи полягає в розкритті цілющих особливостей музичного мистецтва як ефективного метода профілактики нервово-психологічних перевантажень учнів, вчителів та кожної людини.


РОЗДІЛ 1. Поняття музичної терапії та її основні ознаки

1.1     Історія та основні наукові концепції музичної терапії

Одним з перших дослідників цілющого впливу музики на людину був давньогрецький філософ Піфагор. Він використовував практику «музичного лікування». Вчений запроваджує термін.



1.2 Визначення та класифікація музикотерапії
На сьогодні, єдиного загальноприйнятого визначення музикотерапії немає, тому наводимо найбільш поширені уявлення про неї, як: медичного напряму, що використовує музику із лікувально-профілактичною метою [2]; психотерапевтичного методу, що використовує музику в якості лікувального засобу [3, с.392]; засобу формування емоційної стійкості у професійній діяльності, керування психічним станом вчителя [1, с. 219].


1.3.            Форми музикотерапії
 Розрізняють основні форми музикотерапії: рецептивну, активну, інтегративну.
Активна музикотерапія  – досягається через  власну музичну діяльність вчителя та учнів, через відтворення музичного художнього образу, фантазування  учнів після  його сприйняття, спільну імпровізацію мелодії голосом і музичними інструментами (для цього підійдуть шумові інструменти, за допомогою яких учні можуть виразити свої почуття, які викликані музикою, а також  мовою інструментальних звуків відтворити діалогове спілкування); одним із варіантів може бути хорове виконання твору, що створить атмосферу довіри між учнями.  




РОЗДІЛ 2. Особливості музикотерапії, як психотерапевтичного методу

2.1. Музикотерапія як прийом в західних та вітчизняних практиках
Передумовою використання музикотерапії у практиці діяльності вчителів є психофізіологічні дослідження почуттєво-емоційних реакцій особистості на музику. Ми вважаємо за доцільне навести наукові дані, що розкривають означену проблему. Володіти цією інформацією має кожен вчитель і вихователь.



2.2 Методи лікування музикотерапією
Призначення музикотерапії — проник­нення в глибинні сфери особистості, куди не можна сягнути за допомогою слова.
Основні аспекти застосування музико­терапії:
• блокування процесу комунікації із соці­альним оточенням;
• підготовка до застосування психотера­пії та релаксації;
�ій особистості на музику. Ми вважаємо за доцільне навести наукові дані, що розкривають означену проблему. Володіти цією інформацією має кожен вчитель і вихователь.


2.3 Поради з музикотерапії
Під час прослуховування мелодії вимкніть мислення, повністю віддавайтеся звукового потоку і тим відчуттям, які у вас виникають. Якщо в голову  приходять якісь образи, то просто спостерігайте за ними.
ії — проник­нення в глибинні сфери особистості, куди не можна сягнути за допомогою слова.
Основні аспекти застосування музико­терапії:
• блокування процесу комунікації із соці­альним оточенням;
• підготовка до застосування психотера­пії та релаксації;
�ій особистості на музику. Ми вважаємо за доцільне навести наукові дані, що розкривають означену проблему. Володіти цією інформацією має кожен вчитель і вихователь.



ВИСНОВКИ
Підсумовуючи викладене, можна стверджувати, що музикотерапія є позитивним чинником становлення й розвитку гармонійної особистості через вплив на: емоційно-почуттєву сферу; інтелектуальні здібності; психотерапевтичний і фізіологічний стан тощо.
Музикотерапія - це психотерапевтичний метод, що використовує музику в якості засобу корекції. Численні методики музикотерапії передбачають як цілісне і ізольоване використання музики в якості основного і провідного чинника впливу (прослуховування музичних творів, індивідуальне та групове музикування), так і доповнення музичним супроводом інших корекційних прийомів для посилення їх впливу і підвищення ефективності.
Різнобічний вплив музики на психіку людини визначає музикотерапію одним з перспективних сучасних методів естетотерапії. Музика, завдяки своїй властивості впливати на внутрішній світ людини, допомагає звільнитися від душевного дискомфорту, конфлікту, може відновити душевний спокій, створюючи необхідні умови для ефективного навчання й виховання дитини в умовах навчального закладу. Зусилля сучасних педагогів, психотерапевтів- музикознавців створюють необхідні умови щодо широкого використання технік музикотерапії в традиційній роботі педагога, незалежно від наявності в нього спеціальної музичної освіти й суттєво впливати на результати професійної діяльності вчителя.
Підсилити ефект музикотерапії можна за допомогою ароматерапії, дихальних і рухових вправ, залучення живопису, поезії, танцю, кольоротерапії. Вільне малювання під певну музику допомагає виразити почуття через малюнок, танець  - рухами, аромати трав  допоможуть оздоровитись,  а поетичне і колірне сприйняття  набагато підсилить вплив музики на психофізіологічний стан дитини. Дуже важливо, щоб музичний твір подобався учням, сприймався ними, тільки в цьому випадку музикотерапія “запрацює”  і принесе позитивні результати.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:
1.                   Бехтерев В.М. Охрана детского здоровья // Проблемы развития и воспитания человека. Избранные психологические труды. – М.: Ин-т практической психологии. – Воронеж: МОДЄК, 1997. – 416 с.
2.                   Денисенко Н. Ф. Через рух – до здоров'я дітей : навчально-методичний посібник / Н. Ф. Денисенко, О. П. Аксьонова. – Тернопіль : Мандрівець, 2009. – 88 с.
3.                   Драганчук В.М. Музика як фактор психокоригування: історичні, теоретичні і практичні аспекти. — К., 2003.
4.                   Жавініна О., Зац Л. Музичне виховання: пошуки і знахідки / / Мистецтво в школі. - 2003. - № 5.
5.                   Осипова А.А. Общаяпсихокоррекция /А.А.Осипова. – М.: ТЦ“Сфера”, 2000. – 512 с.
6.                   Овчинникова Т. Музика для здоров'я. - СПб.: Спілка художників, 2004.
7.                   Панфилова М. А. Игротерапияобщения. Тесты и коррекционныеигры. – М. : ГНОМ и Д, 2008. – 160 с.
8.                                                                                                                                                                                                                                                                                  Педагогічна майстерність: Підручник /І.А.Зязюна, Л.В.Крамущенко, І.Ф.Кривонос та ін.; За ред. І.А.Зязюна. – 2-ге вид. – К.: Вища шк., 2004. – 422 с.
9.                   Петрушин В.И. Музыкальнаяпсихотерапия: Теория и практика: Учеб. пособие для студентоввысш. учеб. заведений. — М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2000. — 176 с.
10.               Побережная Г.И. Музыкальнаятерапиякак предмет совершенствованияпсихокультуры // Проблеми педагогіки мистецтва. Зб. статей: Вип. I. — Ялта: РВВ РВНЗ КГУ, 2007. — С. 51–61.
11.               Побережная Г.И. Музыкальныекрыльясудьбы. — К.: ДИА, 20
12.                                                                                                                                                                                                                                                                              Колыбельная до рождения / Беседа О. Ганеевой с д. мед. наук, проф. М.Л. Лазаревым // Ваше здоровье. – Труд. – №7. – 4 мая 2000 г. – С. 23.
13.               Кисельова П. У тональності до-мажор / / Учительська газета. - 2004. - 2 березня.
14.               Маркус Л.І., Нікологородская Про А. Виліковує гнів і заповнює час Зроби сам. - 1990. - № 3.
15.               Музыкатерапия // Психотерапевтическая энциклопедия; Под. ред. Б.Д. Карвасарского. – СПб: «Питер», 2000. – С.392 – 394.
16.                                                                                                                                                                                                                                                                              Цагарелли Ю.А. Функциональная музыка в структуре психологической службы вуза// Психологическая служба в вузе. – Казань: Изд-во Казанского университета, 1981. – С.189–214.
17.                                                                                                                                                                                                                                                                              Шушарджан С.В. Музыкотерапия и резервы человеческого организма. – Москва: АОЗТ “Антидор”, 1998.– 363 с.
18.               Шанских Г. Музика як засіб корекційної роботи / / Мистецтво в школі. - 2003. - № 5.
19.               Яковенко Т.Є. Музика і здоров'я людини: Фестиваль педагогічних ідей "Відкритий урок". - М.: Перше вересня, Чисті ставки, 2004.


  

1 комментарий:

  1. Робота уже десь публікувалась? Хтось її уже використовува в закладах?

    ОтветитьУдалить