КУРСОВА РОБОТА - Стратегії подолаючої поведінки





КУРСОВА РОБОТА
Стратегії подолаючої поведінки





ЗМІСТ

Вступ
3
Розділ І. Проблема критичної ситуації
4
1.1. Стрес
4
1.2. Фрустрація
5
1.3. Конфлікт
7
1.4. Криза
8
Висновки
11
Розділ ІІ. Стратегії подолаючої поведінки
12
2.1. Проблема копінг-стратегій у роботах зарубіжних і вітчизняних дослідників
12
2.2. Проблема подолання стресу. Копінг-стратегії
15
2.3.Класифікація копінг-стратегій                                                         
     20
Висновки       
25
Загальні висновки
27
Список літератури                                                                                                    29

За повною версією роботи зверніться сюди ipoit2013@gmail.com 
Вартість – 290 грн. 



Вступ
Актуальність дослідження проблеми копінг-стратегій у ситуації прийняття рішень не викликає сумнівів. Адже кожного дня людина зустрічається з проблемою прийняття рішень. І знання своїх копінг-стратегій і їх вміле використання значно полегшить  прийняття найбільш оптимального рішення. Вивчення стратегій подолання, які застосовують люди, способів, за допомогою яких вони намагаються подолати негативні наслідки кризових ситуацій, є природною основою для розробки технологій психологічної підтримки населення.
Дослідження проблеми особливостей подолаючої поведінки визначено тим, що відповідно до майбутньої професійної діяльністю до студента пред'являються високі вимоги в плані психічного здоров'я та психологічного благополуччя. Уміння ефективно справлятися зі стресовими ситуаціями визначає ефективність їх майбутньої професійної діяльності, скорочує вірогідність професійних деструктивних змін.
Мета роботи провести теоретичний огляд літератури з проблеми копінг-стратегій та дослідити проблеми стратегій подолаючої поведінки.
Об’єкт: критичні ситуації та копінг-стратегії
Предмет: вивчення механізмів емоційної та раціональної регуляції людиною своєї поведінки з метою оптимальної взаємодії з життєвими обставинами або їх перетворення в відповідності зі своїми намірами як спеціальної області дослідження в психології подолання.
Концептуальна гіпотеза: психологи, які займаються проблематикою копінг-стратегій, дотримуються різних точок зору на ефективність стратегій подолання. Тому психологічна наука потребує узагальнення уявлення про копінг-стратегії та виділені відмінності в копінг-стратегіях у людей в різних психічних станах.
Для вирішення поставлених завдань і перевірки гіпотези були використані такі методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення психолого-педагогічної літератури з проблеми дослідження копінг-стратегій.
Методологічну й теоретичну основу роботи складають роботи вітчизняних і зарубіжних дослідників проблеми копінг-стратегій. У зарубіжній психології вивченням різних аспектів подолаючої поведінки займалися Н. Хаан, Р. Лазарус і С. Фолкман, Р. Моуз та інші.  У вітчизняні та російській психології вивченням копінг-стратегій займалися Л.І. Анциферова, В.А. Бодров, Р.М. Грановська, А.Л. Козлов, А.В. Лібін, С.К. Нартова-Бочавер, І.М. Нікольська, О.М. Сирота, Н.В. Тарабрина, М.Ш. Магомед-Емінов, М.М. Пухівська, Ф.Є. Василюк, К. Муздибаев, В. Лебедєв, М.М. Решетніков, Ц.П. Короленка, Олександрівський Ю., Е. Хайм, Л.І. Анциферова, Н.А. Сирота, В.М. Ялтонський та інші.
Наукова новизна дослідження полягає в узагальненні уявлення про копінг-стратегії та виділені відмінності в копінг-стратегіях у людей в різних психічних станах.
Структура та обсяг роботи: робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, бібліографічного списку, що включає 25 найменувань. Загальний обсяг роботи 29 сторінок комп'ютерного тексту.














РОЗДІЛ І.    ПРОБЛЕМА КРИТИЧНОЇ СИТУАЦІЇ

Критична ситуація в самому загальному плані повинна бути визначена як ситуація неможливості, тобто така ситуація, в якій суб'єкт зіштовхується з неможливістю реалізації внутрішніх потреб свого життя (мотивів, прагнень, цінностей та ін.)
Існують чотири ключові поняття, якими в сучасній психології описуються критичні життєві ситуації. Це поняття стресу, фрустрації, конфлікту і кризи. Незважаючи на величезну літературу питання, теоретичні уявлення про критичних ситуаціях розвинені досить слабо. [14]

1.1. Стрес
Як зауважив Р. Люфта, "багато хто вважає стресом все, що відбувається з людиною, якщо він не лежить на своєму ліжку" [16, с.317],  а Г. Сельє вважає, що "навіть у стані повного розслаблення спляча людина відчуває певний стрес "[13, с.30], і прирівнює відсутність стресу до смерті. Якщо ...........






Висновки
Теоретичний аналіз проблеми тривожності і різноманітності копінг-стратегій людини дав нам великий обсяг інформації по даному питанню. Ми з'ясували, що в даний час проблема тривожності набуває все більшої актуальності. Підвищена тривожність виникає і реалізується в результаті впливу складного комплексу різних стресогенних факторів на людину. На сьогоднішній день в області вивчення тривожності набагато більше сформульовано питань, ніж знайдено відповідей, влаштовують сучасних дослідників. Однак слід зазначити, що в даний час у психологічній періодичній пресі все частіше з'являються публікації, що стосуються проблеми тривожності та її подолання. Це вказує на зростання інтересу до вивчення цієї проблеми.
Можна з упевненістю сказати, що тривожність є частиною більш широкої проблеми.
 Значна частина досліджень у 60-70х роках була тісно пов'язана з проблемою стресу і шляхами виходу зі стресу (копінг-стратегій людини).
Теорія «копінгу» отримала загальне визнання і самою розробленою є концепція Р. Лазаруса.
Процес подолання стресу визначається використовуваними для його реалізаціями індивідуальних можливостей (ресурсами), а також стратегіями поведінки та способами дій у стресогенних ситуаціях. Ці чинники формують механізми психічної регуляції подолання стресу і характеризують сутність даного процесу.
Проблема психічної регуляції функціонального стану людини (психологічної напруженості, стресу, втоми, монотонії, десинхронозу і т.д.) є предметом вивчення багатьох вітчизняних і російських фахівців (Л. Г. Дикої, А. Б. Леонової, В. Л. Марищук, В. І. Медведєва, А. О. Прохорова, Л. Д. Чайнова та ін.). Дослідження механізмів зародження, розвитку, прояви і подолання цих несприятливих станів дозволяють обґрунтувати і розробити методи їх профілактики та корекції, засновані на знанні особливостей патогенетичних процесів, функціональних порушень. 
Подолання стресу може розвиватися не усвідомлено, що особливо характерно для початкової стадії деяких стресогенних впливів; надалі воно проявляється як свідомий процес формування та реалізації відповідних зусиль людини. Активним і усвідомленим цей процес є й при виникненні загрози, очікуванні впливу стресорів, спогадах про стресових ситуаціях.























Загальні висновки
У цій роботі було проведено дослідження та вивчення проблеми критичних ситуацій і стратегії подолаючої поведінки.
Проблемою копінг-поведінки особистості виникла порівняно недавно, проте вже є маса робіт присвячених даній проблемі. Даною проблемою займалися такі вітчизняні та російські автори як:
Л.І. Анциферова, В.А. Бодров, Р.М. Грановська, А.Л. Козлов, А.В. Лібін, С.К. Нартова-Бочавер, І.М. Нікольська, О.М. Сирота, Н.В. Тарабрина, М.Ш. Магомед-Емінов, М.М. Пухівська, Ф.Є. Василюк, К. Муздибаев, В. Лебедєв, М.М. Решетніков, Ц.П. Короленка, Олександрівський Ю., Е. Хайм, Л.І. Анциферова, Н.А. Сирота, В.М. Ялтонський та інші.
В процесі вивчення теми критичних ситуацій та копінг-стратегій можна виділити наступні тези:
1.      Критична ситуація в самому загальному плані повинна бути визначена як ситуація неможливості, тобто така ситуація, в якій суб'єкт зіштовхується з неможливістю реалізації внутрішніх потреб свого життя (мотивів, прагнень, цінностей та ін.)
2.      Конкретна критична ситуація не застигле утворення, вона має складну внутрішню динаміку, в якій різні типи ситуацій неможливості взаємовпливають один на одного через внутрішні стани, зовнішню поведінку і його об'єктивні слідства.
3.      З моменту виникнення критичної ситуації починається психологічна боротьба з нею процесів переживання, і загальна картина динаміки критичної ситуації ще більш ускладнюється цими процесами, які можуть, опинившись вигідними в одному вимірі, тільки погіршити становище в іншому.
4.      Теорія «копінгу» отримала загальне визнання і самою розробленою є концепція Р. Лазаруса.
5.      Процес подолання стресу визначається використовуваними для його реалізаціями індивідуальних можливостей (ресурсами), а також стратегіями поведінки та способами дій у стресогенних ситуаціях. Ці чинники формують механізми психічної регуляції подолання стресу і характеризують сутність даного процесу.
6.      Подолання стресу може розвиватися не усвідомлено, що особливо характерно для початкової стадії деяких стресогенних впливів; надалі воно проявляється як свідомий процес формування та реалізації відповідних зусиль людини. Активним і усвідомленим цей процес є й при виникненні загрози, очікуванні впливу стресорів, спогадах про стресових ситуаціях.
В процесі дослідження були висунута концептуальна гіпотеза про те, що психологи, які займаються проблематикою копінг-стратегій, дотримуються різних точок зору на ефективність стратегій подолання і тому психологічна наука потребує узагальнення уявлення про копінг-стратегії та виділені відмінності в копінг-стратегіях у людей в різних психічних станах. Дана гіпотеза підтвердилась.
Дані роботи можуть бути використані студентів гуманітарних вузів для вивчення та дослідження стратегій подолаючої поведінки.













Список літератури:
1. Аведісова А.С., Канаєва Л.С., Ібрагімова Д.Ф. Копінг і механізми його реалізації (аналітичний огляд) // Російський психіатричний журнал, 2002. № 4. С.59-63
2. Анциферова Л.І. Особистість у важких життєвих умовах: переосмислення, перетворення ситуації і психологічний захист // Психологічний журнал, Т. 15, № 1, 1994 р., С.3-17 
3. Баканова А.А. Екзистенційний аспект подолання кризових ситуацій в юнацькому віці // Безпека життєдіяльності - професія XXI століття: проблеми становлення та перспективи розвитку: Збірник праць Всеросійської науково-практичної конференції, Санкт - Петербург, 19-20 листопада 2002 р. - СПб., 2002. С. 82-84.
4. Брайт Д. Подолання стресу / Д. Брайт, Ф. Джонс / / Стрес. Теорії, дослідження, міфи .- СПб.: Прайм-Еврознак, 2003. - С.179-209
5. Василюк, Ф.Е. Психологии переживания [/ Ф.Е. Василюк. – М.: Знание, 1984. -388 с.
6. Гагай В.В., Мураткіна Ю.М. Особливості копінг - поведінки підлітків з різним рівнем комп'ютерної залежності / / Вісник Сургутського державного педагогічного університету. № 4 (7). 2009. С.16-25
7. Голованівська В.І. Взаємозв'язок особливостей «Я - концепції» і упоратися поведінки / В.І. Голованівська. - М.: МГУ, 2001
8. Голубєв В.Л., Данилов А.Б., Вейн А.В. Психосоціальні фактори, гендер і біль / / Журнал неврології і психіатрії, 2004 р., т. 104 (11), с. 70-73
9. Грошев І.В. Статевий диморфізм і поведінку в конфлікті / / Психологія: підсумки та перспективи: Тези науково-практичної конференції. - СПб., 1996.-С.13-15
10. Дементій Л.І. До проблеми діагностики соціального контексту і стратегій копінг - поведінки / / Журнал прикладної психології. 2004. № 3. С. 20-25
11. Іванов П.А. Стратегії совладания осіб, які вчинили правопорушення на тлі тривалого стресу / / Психологічна наука і освіта. 2008. № 5. С.155-163
12. Ільїн Є.П. Відмінності в копінг - стратегії та у використанні захисних механізмів / Є.П. Ільїн / / Психологія індивідуальних відмінностей. - СПб.: Пітер, 2004.-С.412-431
13. Ісаєва О. Р. Вікові та гендерні особливості стрес - долає поведінки (копинга) на прикладі російської популяції / / Вісник ТГПУ. 2009. Випуск 6 (84)
14. Корнєв К. І. Специфіка копинга в умовах невизначеності / / Збірник матеріалів Всеросійської конференції «Людина в умовах невизначеності».: Новосибірськ, 2006
15. Крюкова Т.Л. Вікові та кроскультурні відмінності в стратегіях впорається поведінки / / Психологічний журнал. 2005. № 2
16. Лібін А.В., Лібіна Є.В. Стилі реагування на стрес: психологічний захист або совладаніе зі складними ситуаціями? / / Стиль людини: психологічний аналіз / / Під ред.А.В. Лібіна. - М.: Сенс, 1998. С.190-204
17. Малкіна - Піх І.Г. Стратегії поведінки при стресі / / Московський психологічний журнал. № 12
18. Маслоу А. Копінг в порівнянні з експресією / А. Маслоу / / Мотивація і особистість. - СПб.: Пітер, 2003. С.118-124
19. Михайлов В.І., Щелкова О.Ю. Психологічна діагностика копінг - поведінки підлітків у співвідношенні зі стилем батьківського виховання (в аспекті психопрофілактики) / / Огляд психіатрії та медичної психології ім. В.М. Бехтерва, тому 2. № 1. 2007
20. Москвітіна О.А. Гендерні відмінності в здатний упоратися поведінки. / / Проблеми психології XXI століття очима молодих вчених. Тези. М - ли науково-практичної конференції. МГППУ - М., 2002. 0,2 д.а.
21. Муздибаев К. Стратегія совладания з життєвими труднощами / / Журнал соціології та соціальної антропології, 1998, т.1, випуск 2
22. Нартова - Бочавер С.К. «Coping Behavior» у системі понять психології особистості / / Психологічний журнал, т.18, № 5, 1997
23. Русина Н.А. Копінг - ресурси особистості як основа її здоров'я / / впорається поведінка: сучасний стан і перспективи / За ред. А.Л. Журавльова, Т.Л. Крюкової, Е.А. Сергієнко. М., 2008
24. Фролова С.В. Дослідження стратегій подолання кризових ситуацій в підлітковому віці / / Психологічна допомога підлітку в кризових ситуаціях. Саратов, 2005. С. 10 -18.

25. Харламенкова Н.Є. Захисні механізми і упоратися поведінка / / http://www.ido.rudn.ru/psychology/psychology_of_person/9.html # 9.3, 19.05.10 

Комментариев нет:

Отправить комментарий