Тема лекції. Інтерактивні методи навчання, їх місце у класифікації педагогічних інновацій



Зламанюк Л.М., зав. кафедрою природничої освіти ДОІППО, кандидат педагогічних наук, доцент

План

1.      Класифікація педагогічних інновацій.
2.      Інтерактивні методи навчання, їх місце в класифікації педагогічних інновацій.

Література


1.        Ампілова Л. Образ інновацій в образі уроку //Директор школи. - № 5, 2006.
2.        Андрюханова В. Впровадження педагогічних інновацій у навчально-виховний процес//Директор школи. - № 8-10, 2005.
3.        Буркова Л.В. Класифікація педагогічних інновацій як елемент механізму управління інноваційним процесом в освіті //Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи.// Збірник наукових праць. – К.: Логос, 2000.
4.        Васильченко Н. “Я працюю за 21-ю інновацією”. Про коректне використання інновацій//Завуч. - № 4, 2006.
5.        Васьков Ю.В. Педагогічні теорії, технології (Дидактичний аспект), - Х.: Скорпіон, 2000. – 120 с.
6.        Волковська Т., Коляда Т., Овчаренко Л. Вітчизнянні освітні інновації: вісім основних проектів//Директор школи - №8-10, 2005.
7.        Краткий философский словарь. М.: Проспект, 1988. – 400 с.
8.        Москаленко П.Г. Навчання як педагогічна система. – Тернопіль: ТДПІ, 1995. – 144 с.

Базові поняття: інтерактивні методи, інтерактивні технології навчання, класифікація педагогічних інновацій, проблемне навчання, дослідницька діяльність учнів, гіпотеза, діалог, протиріччя, авторитарна педагогіка, маніпулятивна педагогіка, гуманістична педагогіка, педагогіка підтримки, парадигма.

За підсумкамим вивчення даної теми Ви повинні знати:

·         сутність базових понять;
·         різні підходи до визначення метода навчання;
·         розвиток методів навчання в історічному аспекті;
·         можливості інтерактивних методів навчання для формування мотивів навчання та активізації пізнавальної діяльності учнів;
·         структуру та умови вибору інтерактивних методів навчання;
·         класифікацію педагогічних інновацій;
·         місце інтерактивних методів навчання або технологій у загальній класифікації педагогічних інновацій;
·         ознаки, які покладені в основу класифікації інноваційних технологій;
·         суттєву особливість інтерактивного навчання;
За підсумками вивчення даної теми Ви повинні вміти:

·         визначати місце інтерактивних методів навчання у класифікації педагогічних інновацій;
·         визначати основні парадигми освіти, що склалися історично;
·         забезпечувати взаємодію вчителя і учнів у рамках педагогіки підтримки.

Тези лекції.
З прийняттям нової парадигми освіти (випереджальний характер розвитку освіти щодо розвитку суспільства) процес педагогічних досліджень та впровадження їх результатів у навчальну практику все більш помітно набуває інноваційного характеру. Це пов’язано із залученням у сферу освіти нових методів та технологій навчання, таких як інтерактивні методи, а в межах нової парадигми (грец. приклад, взірець) освіти можна говорити про інтерактивні технології навчання.
Класифікацію педагогічних інновацій пропонує багато вчених (К.Ангеловські, Л.І.Даниленко, О.Козлова, І.Підласий та інш.), які за основу класифікації беруть різні ознаки. Отже, якщо за відправну точку взяти нову педагогічну парадигму, то класифікація буде найбільш відповідати сучасним вимогам, які суспільство висуває перед освітою. Саме таку класифікацію пропонує у своїх роботах Л.В.Буркова [1, 233]. Вона відокремлює три основні парадигми освіти :
·         Парадигма авторитарної педагогіки;
·         Парадигма маніпулятивної педагогіки;
·         Парадигма педагогіки підтримки,
та їх похідні класифікаційні групи (елементи методик навчання і виховання, методики і технології навчання і виховання, моделі навчання і виховання,   потім класифікує інновації, спираючись на парадигму, як фундамент.
            Модель класифікації педагогічних інновацій Л.В.Буркова представляє у вигляді піраміди, яку ми взяли за основу при визначенні місця інтерактивних інноваційних методів у класифікації педагогічних інновацій (рис. 1)
                             
                                                                      Елементи методик


 


                                                              Методики і технології навчання і виховання
                                                           
.
 



                                                                             Моделі навчання і виховання
                                                                                           Педагогічна парадигма
 



Рис. 1. Модель класифікації педагогічних інновацій за Л.В.Бурковою
            Інтерактивні методи як поняття зародилися з теорії проблемного навчання. Суттєвою особливістю проблемного навчання є дослідницька діяльність учнів. Діалог тут виступає як метод вирішення протиріч.
“Інтер”  - приставка, із значенням “меж”, “між”, “активний”  означає діяльний, енергійний, що розвивається, посилено діючий..
Таким чином, інтерактивні методи навчання – це методи спілкування на основі діалогу.
Інтерактивні (діалогічні) методи вміщують координацію та синхронізацію обміну інформацією, використовуючи угоди, врешті-решт – систематизацію добутих знань.
На сьогодні вченими у педагогіці визначено три основні парадигми освіти, що склалися історично:
1.      Парадигма авторитарної педагогіки сумативна, або знанєва, існує тільки у суб’єкт – об’єктних відносинах: учитель – учень. Завдання, які стояли перед освітою, створили такі відносини між учителем та учнями, котрі призвели до того, що діалог складався тільки між учителем та учнем і носив суто контролюючу функцію. При поясненні нового матеріалу діалогу взагалі немає. Тобто  суб’єкт – об’єктні відносини можна представити у вигляді схеми (рис.2).
Рис. 2.Схема взаємодії вчителя з учнем у рамках авторитарної педагогіки

Овал: Учитель
суб’єкт

Овал: Учень об’єкт
 


                                                                                             

2.      Овал: УчительМаніпулятивна педагогіка характеризується тим, що дитина є одночасно і суб’єктом, і об’єктом навчання. Учитель спрямовує та контролює процес навчання. Ці відносини можна представити схемою, яка дана на рис. 3.

Учень

 
 









Рис. 3. Схема взаємодії вчителя з групою учнів у рамках маніпулятивної педагогіки
У процесі навчання в рамках маніпулятивної парадигми не тільки має місце діалог та більш широке поняття “інтерактивні методи”, тут вони стають одним із головних засобів навчання. У моделі класифікації інтерактивні методи виступають в ролі елементів методик і технологій навчання й виховання (рис. 4).                                
                                                                      Елементи методик
                                 Інтерактивні методи

 


                                                              Методики і технології навчання і виховання
                                                              маніпулятивної педагогіки

 


.
                                                                            Моделі навчання і виховання
                                                                             маніпулятивної педагогіки
                                                                                           Маніпулятивна педагогіка
 


Рис. 4 Інтерактивні методи в маніпулятивної педагогіки
3. У гуманістичній педагогіці , або педагогіці підтримки,   існує партнерство між учителем та учнем, та партнерство це носить більш індивідуальний характер, спрямований на учня, як на конкретну особистість. Ці суб’єкт – суб’єктні відносини можна показати як “трикутник”, або “багатокутник” (див. Рис. 5. Схема взаємодії вчителя і учнів у рамках педагогіки підтримки)              

 







У межах цієї парадигми інтерактивні методи стають не просто елементами методик, не просто засобами навчання, а основною методик і технологій. У залежності від форм інтерактивного навчання, ці методики можуть скласти навіть модель навчання.
                                                                      Елементи методик
                                 Інтерактивні методи

 



                                                
                                                              Методики і технології навчання і виховання
                                                              педагогіки підтримки Інтерактивні
 


                                                                  Моделі навчання і виховання педагогіки
                                                                   підтримки Інтерактивні методи
                                                                                           педагогіка підтримки

Рис. 6 Інтерактивні методи в рамках  педагогіки підтримки
У педагогіки підтримки учень – не пасивний об’єкт, а повноцінний співробітник учителя, і активність учня передбачає певний рівень складності виконуваної дії інтелектуального або практичного характеру. У такій складній системі, як шкільний клас, з десятками учнів, багатокутник (рис. 5) стає багатооб’єктним. Можливості вчителя включати та виключати канали діалогу надто обмежені. Діалог з одним учнем (групою учнів) можливий лише за рахунок часу інших. Таким чином, у системі багатокутника неможливе ефективне управління , або можливе в обмежений час. Щоб з “багатокутника” утворити “трикутник”, або навіть систему “один на один” треба кожного учня забезпечити каналом прямого зв’язку, що і є особливістю інтерактивних методів.
Для забезпечення такого каналу традиційно використовують особливі навчальні пристрої, тобто технічні засоби: телевізор, магнітофон, радіо та інш., які утворюють дидактичну основу інтерактивних методів навчання. Однак такі пристрої задовольняють ці потреби лише частково. Функцію встановлення каналу прямого та зворотного зв’язку у сучасних умовах може виконувати комп’ютер. Технічні засоби при інтерактивному навчанні повинні не просто поширювати інформаційну ємкість каналу прямого зв’язку, а розмножити цей канал, та створити незалежний канал зворотного зв’язку для кожного співучасника діалогу. Це зробить можливим покласти на навчальний пристрій частину функцій учителя в управлінні процесом навчання, не зменшуючи при цьому його ролі.
Таким чином, інтерактивні методи та технології навчання стають суттєво складною частиною навчального процесу в сучасних умовах при зміні парадигми освіти з авторитарної на педагогіку підтримки.

Питання для самоконтролю
1.        Дайте визначення понять «методи навчання» і «методика викладання».
2.        Які, на Вашу думку, найоптимальніші методи навчання в сучасній школі. Обґрунтуйте відповідь.
3.        Охарактеризуйте основні методи інтерактивного навчання. Доведіть, що вони не тотожні його принципам, засобам та організаційним формам.
Семінарське заняття
Тема. Інтерактивні методики навчання.
План
1.        Вимоги до структури уроку.
2.         Умови, необхідні для ефективних результатів.
3.        Роль учителя – керувати, не втручаючись.

Питання для обговорення
·         Методика проведення з учнями дискусій (рольова гра, мозковий штурм …).

Практичне заняття
Тема. Оцінювання на інтерактивних заняттях.
План
1.        Інтерактивна вправа – центральна частина заняття.
2. Оцінювання навчальних досягнень учнів на інтерактивних заняттях.

Питання для обговореня
·         Як розробити нові інструменти оцінки.

·         Приклади прийомів оцінювання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий