РЕФЕРАТ - Методи і технологія соціологічних досліджень: їх основне призначення


РЕФЕРАТ 
 Методи і технологія соціологічних досліджень: їх основне призначення



ЗМІСТ
Вступ
1.   Поняття соціологічного дослідження, його характеристика, різновиди та етапи проведення
2.      Методології, методу, технології та техніки соціологічних досліджень
3.      Підготовка соціологічного дослідження
4.      Збір соціологічної інформації.
5.      Аналіз результатів соціологічного дослідження
Висновки
Список використаної літератури
За повною версією роботи зверніться сюди - ipoit2013@gmail.com або 
Вартість – 100 грн. 



Вступ

Вивчаючи це питання, слід звернути увагу на те, що соціологічні дослідження — своєрідна відзнака соціологів, що виділяє їх серед представників інших соціальних та гуманітарних наук. Оволодіння соціологічними методами вимагає від дослідника ґрунтовної професійної підготовки не тільки з виключно соціологічних дисциплін, а також із соціальної філософії, психології, етнографії, але й, що зовсім особливо не просто для гуманітаріїв, потрібні певні знання математики, статистичних методів, інформатики і т. ін. [2].

Соціологічне дослідження — це система логічно послідовних методологічних, методичних, організаційно-технічних процедур, яка передбачає отримання достовірних даних та фактів яро явища чи процеси, що вивчаються, для їх подальшого використання в соціальному управлінні. 

Соціологічне дослідження містить у собі деякі елементи, що притаманні будь-якій науковій діяльності. По-перше, це об'єкт дослідження. У соціології об'єктом дослідження можуть, бути будь-які процеси та явища соціальної дійсності (демографічні, екологічні, економічні, соціальні, міжнаціональна, сімейно-побутові та ін.). По-друге, це суб'єкт дослідження (соціолог-дослідник або група соціологів). По-третє, як будь-яке інше дослідження, соціологічне спрямоване на досягнення певної мети і вирішення конкретних завдань. По-четверте, це засоби, що застосовуються в дослідженні (технічні й організаційні). По-п'яте, це результати дослідження, заради яких воно проводиться [1].
Основне завдання соціологічних досліджень — добування фактів про соціальну дійсність, її окремі явища, сторони. Соціальний факт — це певним чином фіксований, описаний фрагмент соціальної дійсності. Як же вибрати саме ті факти, які допоможуть знайти науково достовірну відповідь на запитання, що цікавлять дослідника, заохотять його до проведення дослідження? Для цього необхідно виокремити випадковий для явища, що вивчається, факт від невипадкових, сконцентрувавши свою увагу на регулярних, масових, інакше кажучи, — типових фактах. Саме для цього соціологічна наука розробила цілу систему наукових процедур. Ці процедури — результат глибоких теоретичних і багаторазових дослідницьких проробок — є надбанням наукової корпорації соціологів.
Виділяється чотири основних методи емпіричного соціологічного дослідження: аналіз документів, спостереження, опит і соціальний експеримент, що розділяються в залежності від становлення фактів свідомості, а також способу їх фіксації, шляхи та методи їх використання [3].



1.                  Поняття соціологічного дослідження, його характеристика, різновиди та етапи проведення

Як і будь-яка наука, соціологія, окрім власне знань як таких, володіє засобами на їх отримання. До цієї категорії в соціології відносять як окремі методи отримання соціологічної інформації, так і систему соціологічного дослідження з усіма процедурами та етапами його проведення.

2. Методології, методу, технології та техніки соціологічних досліджень
Методологія соціологічного дослідження складова частина й особлива область соціологічного. пізнання, що має своїм змістом сукупність принципів і способів організації, розвитку й оцінки теоретич. й эмпирич. социологич. знання, систему норм і регулятивов проведення социологич. досліджень. Як вид социологычного знання М. с. і. відносно незалежна від теорії й емпірії, як напрямок діяльності соціолога М. с. і. підлегла завданням їхнього розвитку. Виростаючи з потреб організації й регулювання социологич. пізнання, будучи узагальненням практики социологич. дослідження й ін. видів науч. діяльності соціолога, М. с. і. у той же час виступає конкретизацією філософської й общенауч. методології стосовно до специфіки пізнавальної ситуації в соціології. Тим самим социологич. методологія є одним із джерел розвитку методології науки в цілому, вона вносить вклад у соціальне самовизначення науки. Таке розуміння М. с. і. зложилося в останні десятиліття [7].


3. Підготовка соціологічного дослідження
Будь-яке соціологічне дослідження починається з розробки його програми. Програму соціологічного дослідження можна розглядати у двох аспектах. З одного боку, вона являє собою основний документ наукового пошуку, за яким можна судити про ступінь наукової обгрунтованості того чи іншого соціологічного дослідження. А з іншого боку, програма є певною методологічною моделлю дослідження, у якій фіксуються методологічні принципи, мету та завдання дослідження, а також способи їх досягнення.

4. Збір соціологічної інформації.
При зборі первинних даних використовуються чотири основні методи:
-          Опитування (анкетування або інтерв'ювання);
-          Спостереження (включене і включене);
-          Експеримент (науковий і практичний).
-          Аналіз документів (якісний і кількісний);

5. Аналіз результатів соціологічного дослідження
Існує два принципових підходи до аналізу соціологічних даних; аналіз лінійного розподілу і структурно-типологічний аналіз об'єкта.

Саме в такій послідовності ці підходи, як правило, і реалізуються в аналітичній діяльності соціолога. 



Висновки
Розглянувши основні соціологічні методи збирання інформації, можна зробити узагальнюючий висновок, що, по-перше, їх діапазон досить широкий і кожний із них характеризується тими чи іншими позитивами. По-друге, ефективному проведенню соціологічних досліджень сприяє раціональний вибір і комплексне поєднання певних методів, залучення фахівців різного профілю: соціологів, соціальних психологів, математиків, педагогів та інших спеціалістів. По-третє, доцільність застосування того чи іншого методу у даному дослідженні залежить від потенціалу методу, від змісту і завдань дослідження, ступеня опрацювання проблеми, людських, фінансових і економічних ресурсів, якими володіє дослідницький колектив. По-четверте, часто для збирання соціологічної інформації використовуються комбінації різних методів, що нерідко формує нові методи її збирання та аналізу, сприяє утворенню нових нетрадиційних способів отримання даних (наприклад, фокус-група, мозкова атака тощо) [2].
Будь-яке соціологічне дослідження за своєю формою, організаційною структурою та характером дослідницьких завдань значною мірою відрізняється від традиційної теоретичної дослідницької діяльності. Включаючи елементи теоретичного знання, необхідні для попереднього аналізу соціального об´єкта, що вивчається, та узагальнення отриманих результатів, емпіричне соціологічне дослідження потребує від соціолога відповідних умінь вирішувати багато методологічних, методичних, організаційних і технічних проблем, а також передбачає професійне володіння специфічними дослідницькими навичками, процедурами й технологіями отримання первинної соціологічної інформації (наприклад, при проведенні спостереження, опитування, інтерв´ю тощо), математичними та статистичними методами її опрацювання та аналізу. Нині навіть усередині самої соціологічної дослідницької діяльності відбувається відповідна диференціація виконавських функцій серед дослідників (методологи, методисти, математики тощо), що зумовлюється складністю й унікальністю різноманітних етапів організації та проведення соціологічного дослідження.
Усе це свідчить про те, що підготовка соціологічного дослідження — досить складний процес, насичений різними видами робіт, науковими процедурами й операціями. Тому його організаторам необхідно заздалегідь потурбуватись про надійність теоретичної основи дослідження, продумати його загальну логіку, розробити відповідні методичні документи щодо збирання первинної соціологічної інформації, сформувати дослідницьку групу з людей, що знаються на практичних питаннях досліджуваної проблеми та мають певні знання й хист до осмислення соціальних явищ і процесів, аналізу соціологічних даних.
Розпочинати соціологічне дослідження слід тоді, коли є впевненість у тому, що весь обсяг підготовчих робіт виконано відповідно до вимог, які висуваються до нього.
Специфіка соціологічних досліджень відображає також особливості тих категорій, що визначають сутність і зміст їх організації та проведення, а саме таких як "методологія", "методика", "техніка", "технологія" і "процедура" соціологічного дослідження.
У загальному вигляді під методологією розуміють систему принципів наукового пізнання. У більш вузькому сенсі методологія визначається як вчення, по-перше, про структуру, логічну організацію, методи і засоби наукової діяльності; а по-друге — про принципи побудови, форми і способи наукового пізнання [3, с.724]. Саме методологія соціологічного дослідження визначає, якою мірою зібрані соціальні факти можуть бути реальною і надійною основою об´єктивного знання. Вона не пов´язана безпосередньо із сутністю знання про реальний світ, а скоріше має справу з операціями, за допомогою яких конструюється знання. Тому терміном "методологія " часто прийнято визначати сукупність дослідницьких процедур, техніки і методів, включаючи прийоми збирання та опрацювання соціологічних даних [28, с.24].
На відміну від методології, методи і процедури соціологічного дослідження становлять систему формалізованих правил збирання, опрацювання та аналізу соціологічної інформації.
Метод являє собою головний спосіб збирання, опрацювання або аналізу даних. Іншими словами, метод —
це певна сукупність конкретних прийомів і способів пізнання, перетворення або оцінки соціальної дійсності. У цьому випадку методи виступають складовою частиною методології тієї або іншої науки, соціології зокрема.
Техніка, у свою чергу, є сукупністю спеціальних прийомів для ефективного використання того чи іншого методу.
Методика — це поняття, яким визначають сукупність технічних прийомів, пов´язаних з певним методом, включаючи конкретні операції, їх послідовність та взаємозв´язок.
Що стосується процедури соціологічного дослідження, то під нею розуміють певний алгоритм, тобто послідовність усіх операцій, загальну систему дій і способів організації та здійснення соціологічного дослідження. Це найбільш загальне поняття, яке належить до системи прийомів збирання та опрацювання соціологічної інформації.
Слід зауважити, що серед основних категорій соціологічного дослідження часто використовується і таке поняття, як технологія. За аналогією з промисловою технологією ця категорія з погляду соціологічного дослідження являє собою сукупність прийомів, методів і дій, що їх застосовують для досягнення поставленої мети в процесі планування, організації та проведення соціологічного дослідження. Тому технологія соціологічного дослідження завжди базується на емпіричному досвіді й теоретичних закономірностях, відкритих та апробованих соціальною дослідницькою практикою.



Список використаної літератури:
1.      Батигин Р. З. Лекції за методологією соціологічних досліджень. М.: Аспект Пресс,.
2.      Лавриненко, У. М. Дослідження соціально-економічних і розширення політичних процесів: підручник / У. М. Лавриненко, Л. М.Путилова. – М. : Вузівський підручник, 2007.
3.      Орехов, А. М. Методи економічних досліджень : підручник / А. М. Орєхов. – М.:ИНФРА-М, 2006.
4.      Рой, Про. М. Дослідження соціально-економічних і розширення політичних процесів: підручник / Про. М. Рой, А. М. Кисельова. – СПб. : Пітер, 2007.
5.      Экономическая соціологія : підручник / під ред. У. І. Верховина. – М.: Академічний проект, 2006.
6.      Практическое посібник «Вимоги до оформлення письмових робіт студентів (реферати, контрольні, курсові і дипломні роботи)», автори: Сухов Г.С.,Боровиков А.В.,Эмиров І.Х.,Любивая А.І.,Купчинова А.М.
7.      Исследование операцій на економіці :учеб. посібник / під ред. М. Ш. Кремера. – М.:ЮНИТИ, 2005.
8.      Латишев, У. У. Основи соціології і політології : підручник / У. У. Латишев. – М.:Гардарики, 2005.
9.      Белановский С.А. Методика іфокусированного інтерв'ю. (Учебно-методическое посібник). М.: Наука, 1993.
10.  Девятко І.Ф. Методи соціологічного дослідження. Єкатеринбург,.
11.  Гуров Ю. С. Методологія й методику соціологічних досліджень. Чебоксар,.
12.  Гур'єв В.І. Основи соціальної статистики: методи, система показників, аналіз. М.,.
13.  Голофаст У. Б.Методологический аналіз у соціальному дослідженні. Л.: Наука,.
14.  БорисоваЛ.Г. Метод включення до дослідження // Соціологічні дослідження. .
15.   Г.П. ЩедровицькийОргуправленческое мислення: ідеологія, методологія, технологія. Курс лекцій // З архівуГ.П.Щедровицкого. Т. 4.ОРУ(1), 2-ге вид. М., 2003.
16.  Г.П. Щедровицький Методологія і філософія організаційно-управлінської діяльності: засадничі поняття та принципи. Курс лекцій // З архівуГ.П.Щедровицкого. Т. 5.ОРУ(2). М., 2003.
17.   Г.П. Щедровицький Почала системно-структурного дослідження взаємин у малих групах // З архівуГ.П.Щедровицкого. Т. 3. М.,
18.   Г.П. ЩедровицькийОРУ (1).Оргуправленческое мислення: ідеологія, методологія, технологія // З архівуГ.П.Щедровицкого. Т. 4. М., 2000
19.   Методологический фронтир 90-х/ V Читання пам'ятіГ.П.Щедровицкого.
20.   Вопроси методології, 3-4’1996 (З архіву Г.П. Щедровицького)
21.   А.А.Пископпель Наукова концепція: структура, генезис (историко-методологические нариси розвитку наукового знання). М.
22.   Философия. Наука. Методологія». Р. П. Щедровицький.
23.   Ядов В.А. Соціологічне дослідження: методологія, програма, методи. Самара.
24.   Ядов В.А. Стратегія соціологічного дослідження. Опис, пояснення, розуміння соціальної реальності. – М.:Омега-Л, 2007

Комментариев нет:

Отправить комментарий