Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Кафедра гуманітарної освіти

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА ЛАБОРАТОРІЯ СУСПІЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН

БАЗИЛЕВСЬКА Людмила Леонтіївна,
Формування педагогічної майстерності 
вчителя суспільних дисциплін 
через організацію самоосвіти.завідуюча навчально-методичною лабораторією суспільних дисциплін ДОІППО





План теми:
1.      Обсяг, зміст і форми індивідуальної роботи самоосвіти вчителя для підвищення свого фахового рівня.
2.      Передовий досвід й конкретний аналіз діяльності вчителів, всебічне підвищення професійної майстерності кожного вчителя.
3.      Основні компоненти змісту самоосвіти вчителя: 1) загальноосвітній; 2) психолого-педагогічний; 3) предметний; 4)методичний.
4.      Портфоліо вчителя суспільних дисциплін – сучасна індивідуальна траєкторія підвищення кваліфікації.
5.      Види портфоліо. Сучасні підходи до укладання педагогічного портфоліо. Структура портфоліо.

Ключові поняття: самоосвіта, передовий педагогічний досвід, професійна майстерність, педагогічна майстерня; портфоліо, види портфоліо; індивідуальна траєкторія підвищення кваліфікації.

Деякі аспекти теми (тезисно):

До плану п.2. Передовий досвід й конкретний аналіз діяльності вчителів, всебічне підвищення професійної майстерності кожного вчителя (мал.1 та мал. 2).

Ознаки передового педагогічного досвіду такі:
1.      Високі кількісні й головним чином якісні показники результатів навчально-виховного процесу за основними параметрами.
2.      Оптимальність педагогічного досвіду (досягнення найкращих результатів у навчально-виховній роботі при найменшій ощадливій витраті сил і часу педагогів та учнів і притому так, щоб даний досвід не став перешкодою для рішення інших, не менш важливих освітніх і виховних задач).
3.      Стійкість, стабільність досвіду, його тривале функціонування.
4.      Можливість повторення та творчого використання досвіду одного педагога іншими, розширення цього досвіду до масового.
5.      Перспективність досвіду.
6.      Наукова обґрунтованість досвіду.

Мал.1. Ознаки передового досвіду



Мал.2. Педагогічна майстерність

До плану п.4. Портфоліо вчителя суспільних дисциплін – сучасна індивідуальна траєкторія підвищення кваліфікації.

ПОРТФОЛІО - спосіб фіксації і накопичення матеріалів, що демонструють рівень професіоналізму вчителя і вміння вирішувати завдання професійної майстерності.
ПОРТФОЛІО – колекція робіт вчителя у міжатестаційний період (за останні 5 років).
Мета створення портфоліо вчителем суспільних дисциплін:
         систематизація власного досвіду;
          аналіз та критична оцінка результатів своєї діяльності;
          чітке визначення напрямів самоосвітнього навчання та професійного розвитку;
          відстеження ефективності викладання предмету;
          особистий план  реалізації власного потенціалу;
          інструмент для забезпечення моніторингу професійного зростання педагога;
          можливість гідного представлення колегам свого досвіду;
          підготовка до участі в конкурсах педагогічної майстерності;
          допомога в педагогічній атестації.

До плану п.5. Види портфоліо (мал. 3). Сучасні підходи до укладання педагогічного портфоліо. Структура портфоліо.


Мал.3. Види портфоліо
СЛОВНИК:
«Папка досягнень» - спрямована на підвищення власної значимості вчителя і відображає його успіхи (грамоти, дипломи учителя й учнів, сертифікати, інформацію про перемоги в конкурсах тощо).
Рефлексивне портфоліо - простежує динаміку особистісного розвитку вчителя, допомагає проаналізувати результативність його діяльності як у кількісному, так і в якісному плані протягом певного періоду (статті, відеокасети із записом уроків та позакласних заходів, що засвідчує якісні зміни в методиці викладання, удосконалення стилю викладання, набуття й розвиток навичок викладання тощо).
Проблемно-тематичне портфоліо - пов’язане з написанням статті, реферату, наукової роботи, доповіді на конференції, узагальненням результатів діяльності за певною проблемою.
Методичне портфоліо - містить зібрані або створені педагогом методичні матеріали, що засвідчують рівень його професіоналізму.
Презентаційне портфоліо - містить стислий виклад основних досягнень учителя, відомості про його освіту, професійний досвід, наукові й методичні інтереси.
Комплексне портфоліо - об’єднує всі попередні види портфоліо, або декілька з них.


Мал.3. Види портфоліо за носіями інформації



Сучасні підходи до укладання педагогічного портфоліо:
1.Змістова наповненість.
2.Об’єктивний і достовірний добір інформації.
3.Послідовний, лаконічний і чіткий виклад інформації.
4.Підтвердження матеріалів прикладами - унаочнення.
5.Представлення опису (його невеликого обсягу) додатками.
6.Датування матеріалів (рік) і постійне їх оновлення.
7.Естетичне оформлення матеріалів.
8.Підтвердження досягнень завіреними копіями документів.
9.  Висвітлення джерел інформації.

Структура портфоліо (за розділами):
1.Загальні відомості про вчителя.
2.Службові відомості.
3.Результати педагогічної діяльності.
4.Науково-методична діяльність вчителя.
5.Позаурочна діяльність вчителя з циклу суспільних предметів.
6.Навчально-матеріальна база кабінету.

Рекомендована література:
  1. Бєлова Л.К. Сучасні методи в сучасному викладанні. // Викладання історії в школі. – 2003, №9.
  2. Пометун О., Фрейман Г. Методика викладання історії в школі.- К.: АСК, 2005.
  3. За ред.. І.П. Зерона. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи.: К. - Вінол, 2000.-636 с.
  4. Маслікова І. Модель педагогічного керівництва самоосвітньою діяльністю педагогів у системі методичного менеджменту.//Управління школою, № 11, 2004.: «Основа».
  5. Назар В.М. Методична робота з педагогічними працівниками у міжкурсовий період// Управління школою, №34, 2003.: «Основа».
  6. Електронний ресурс: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/2970
  7. Вільна електронна енциклопедія [Електронний ресурс] – 2011 – Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki
ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ:
  1. Габбасова Н. Г. «Портфолио учителя.  Обобщение и систематизация педагогических достижений» Педагогический альманах «День за днем» -  CHELPRO.RU
  2.    http://teacher.at.ua/publ/primernaja_struktura_portfolio_uchitelja/19-1-0-3979
  3. 2. Портфоліо вчителя. http://prokinana.narod.ru/
  4. 3. Портфоліо вчителя. http://chelpro.ru/dotcom-professional/portfolio-uchitelya
  5. 4. Фестиваль педагогических идей. Открытый урок. http://festival.1september.ru/articles/533195/
  6.    http://45minut.info/index/portfolio_uchitelja/0-23
  7. 5. Портфоліо вчителя. http://www.openclass.ru/stories/96442
  8.    http://www.den-za-dnem.ru/page.php?article=390
  9. 6. Самоосвіта вчителя.  http://edunet.zn.uz/593
  10. 7. Мухина И.А. Что такое педагогическая мастерская?  
  11.    http://www.lelien.org/spip.php?article56

Практичний блок.
Запитання та завдання для контролю:
1)      Розгляньте основні форми вивчення й узагальнення педагогічного досвіду.
2)       
2)      Вивчіть педагогічний досвід вчителя історії, вашого колеги по школі  чи сусіднього навчального закладу. Які чинники  дозволяли вам краще узагальнити його досвід?

3)      Визначте, чи відповідає досліджуваний досвід і досвід, що узагальнюється, критеріям оцінки передового досвіду.

4)      Проаналізуйте результати своєї педагогічної діяльності для складання плану розвитку. Складіть план зростання вашої фахової майстерності на ближчих 5 років.


5)      Складіть один із видів портфоліо до власної чергової педагогічної атестації. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий