Тернопільський обласний комунальний інститут
післядипломної педагогічної освіти
ПРОЕКТ
МІЙ ШЛЯХ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ
на 2013-2018 р.р.
з проблеми
«Формування просторової компетенції учнів
на уроках історії»
Слухача групи
підвищення кваліфікації
Довгань О. Я.,
вчителя історії
та правознавства
Мшанецької загальноосвітньої
школи
І-ІІ ступенів
Теребовлянського
району
Науковий керівник:
Жизномірська О. Я.,
кандидат
психологічних наук,
викладач кафедри
педагогіки і
психології ТОКІППО
Тернопіль, 2013
1.
Назва проекту.
«Формування
просторової компетенції учнів на уроках історії».
2.
Актуальність проблеми.
Одним
зі шляхів оновлення освіти, узгодження її з сучасними потребами є перенесення
акцентів з процесу навчання на його результати й орієнтація змісту навчання на
компетентнісний підхід та створення ефективних механізмів його запровадження.
Просторова компетентність належить до загальновизнаної і стабільної групи
предметних компетентностей, які набуває учень в процесі навчання історії.
Історія
суспільства розвивається не тільки у часі, але й у просторі, тобто на
визначеній частині земної поверхні серед певних природних умов. Таким, чином
географічне середовище є однією із постійних умов, яке присвоюють або
уповільнюють розвиток суспільства. Визначення історичного процесу не може
відбуватися без вивчення простору, в якому він здійснюється.
Даною
проблемою займалися російські методисти Є. В'яземський й О. Стрелова,
провідні українські вчені К. Баханов, О. Пометун, методисти О. Фідрі і Н.
Фідрі
Отже,
дана тема є актуальною і з допомогою проекту вчитель визначить структурні
складові просторової компетентності учнів та виявить шляхи її формування в
процесі навчання історії.
3.
Мета проекту.
Формувати в учнів просторову
компетенцію на уроках історії як одного із шляхів оновлення освіти, навчити
сприймати історичний простір як частини безкінечності, що пізнана людиною через
розумову і практичну діяльність.
4.
Завдання.
1.
Теоретичні:
-
оновити
і систематизувати знання щодо теоретичних основ з формування просторової
компетентності учнів;
-
поповнити
і оновити знання про зміст і методи вивчення навичок розвитку просторової
компетентності у школі;
-
визначити
структурні складові просторової компетентності учнів;
-
виявити
основні шляхи формування в процесі навчання історії;
-
кооперувати
досвід кращих методистів з розвитку просторової компетентності в учнів як
засобу для підготовки учнів до кращого розуміння простору як основи розвитку
історичного процесу;
-
виділити
основні теми для засвоєння навичок просторової компетентності в учнів;
-
сформувати
критерії для визначення просторової компетентності в учнів;
2.
Практичні:
-
сформувати
знання, вміння, досвід й ціннісні орієнтації учнів, що на науковому рівні
забезпечують розуміння простору як основи розвитку історичного процесу;
-
поглибити
та закріпити набуті навички «читання» історичних карт та розвивати в учнів
вміння тлумачити карту шляхом читання її умовних знаків;
-
підготувати
індивідуальні рівневі завдання на розвиток просторової компетентності в учнів;
-
навчити
учнів створювати картини місцевості;
-
навчити
учнів створювати власні картосхеми і легенди до контурної карти як авторської
інтерпретації історичного простору;
-
формувати
навички використання інноваційних технологій у навчально-виховному процесі;
-
застосовувати
інформаційно-комунікаційні технології у роботі з картографічним матеріалом.
3.
Виховні:
-
сформувати
відповідальність до виконання проекту, виховувати креативність, власне
мислення, бажання вивчення історичного процесу і простору, в якому він
здійснюється.
5.
Характеристика проекту:
·
за кінцевим результатом: практико-зорієнтований;
·
за змістом: монопредметний;
·
за кількістю учасників: індивідуальний;
·
за тривалістю: довготривалий;
·
за ступенем самостійності: частково-пошуковий;
·
за характером контактів: зовнішній.
6.
Визначення учасників.
Кафедра
педагогіки та психології, лабораторія суспільствознавчих дисциплін та
гуманітарної освіти, методист Теребовлянського РМК, адміністрація школи, учні,
батьки.
7.
Визначення бази реалізації проекту.
Мшанецька
загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Теребовлянського району.
8.
Термін реалізації проекту.
З 28 січня
2013 року по 2018 рік.
9.
Прогнозований результат.
Підвищення
якості навчально-виховного процесу через уміння орієнтуватися в історичному
просторі, вміння учнів здійснювати аналіз і синтез історичної інформації, моделювання
та створення системи власного педагогічного досвіду, створення портфоліо.
10.
Ресурси.
·
інтелектуальні: залучення до співпраці батьків, методистів,
педагогічного та учнівського колективів, завуча школи.
·
матеріально-технологічні: комп’ютер, принтер, сканер, телевізор,
аудіо- , відеоапаратура.
·
інформаційні: науково-методична література, науково-популярна
література, періодика, Інтернет ресурси.
·
фінансові: власні кошти, спонсори, кошти батьків.
- Етапи реалізації завдань проекту.
№
з/п
|
Етапи роботи над проектом та
його
реалізацією
|
Зміст діяльності
|
Термін
|
1.
|
Діагностико-прогностичний
етап
|
1. Вивчення власних потреб, можливостей;
2. Діагностика прогалин у фаховій
підготовці;
3. Оцінка дидактичних можливостей предмета;
4. Визначення мети і завдань;
5. Опис проекту;
6. Експертиза проекту;
7. Захист проекту.
|
Під час курсів
підвищення
кваліфікації
|
2.
|
Організаційний
етап
|
1. Конкретизація завдань.
2. Формування програми діяльності щодо
реалізації проекту, узгодження з методистом РМК, адміністрацією навчального
закладу.
3. Вибір способів збору інформації, форм і
методів;
4. Формування уявлень про результати (форма
звіту).
5. Розробка критеріїв оцінки результату і
процесу.
|
1 рік
міжкурсового
періоду
|
3.
|
Діяльнісний
етап
|
1. Збір інформації;
2. Аналіз, вибір стратегії і тактики;
3. Робота з літературою;
4. Проведення експерименту.
|
2,3,4 роки міжкурсового
період
|
4.
|
Узагальнюючо-
підсумковий
|
1. Оцінка як самої діяльності, так і
кінцевого продукту, формулювання висновків.
2. Показ результатів у формі: звіту з
демонстрацією матеріалів, письмового звіту.
3. Самооцінка результатів за встановленими критеріями.
|
4-5 роки міжкурсового
періоду
наступні курси
підвищення
кваліфікації
|
- Технологія опису формування професійних компетентностей.
№
з/п
|
Зміст
діяльності
|
Термін
виконання
|
Форма
узагальнення
|
Науково-методичний супровід
|
Відмітка
про
виконання
|
1.
|
Опрацювати
необхідні нормативно-правові документи з питань освіти
|
Постійно
|
Перелік опрацьованих документів
|
Самоосвіта
|
|
2.
|
Відбирати
з прочитаного цікаві думки, методичні знахідки для апробації у власній педагогічній
діяльності
|
Систематично
|
Конспект, папки з матеріалами
|
Самоосвіта
|
|
3.
|
Впроваджувати
досягнення психолого-педагогічної науки та шкільної практики у власний
педагогічний досвід з метою його удосконалення
|
Систематично
|
Розробки уроків
|
Методист РМК, колеги по фаху,
директор школи
|
|
4.
|
Практикувати
проведення уроків з використанням інноваційних та інформаційних технологій
|
Систематично
|
Конспекти уроків і матеріали
електронного вигляду
|
Адміністрація школи, методист РМК,
вчитель інформатики
|
|
5.
|
Використовувати
на уроках історії завдання різного типу з розвитку просторової компетентності
учнів
|
Щоденно
|
Завдання, конспекти розробок
|
Самостійно
|
|
6.
|
Розробити різноманітні дидактичні ігри, пов’язані з опрацюванням
історичної або контурної карти
|
Вересень, 2014 р.
|
Розробки ігор
|
Самостійно
|
|
7.
|
Брати
активну участь у районних семінарах, роботі творчої групи вчителів історії.
|
Систематично
протягом
міжкурсового
періоду
|
Виступи на семінарах, інших методичних об’єднаннях
|
Самоосвіта
|
|
8.
|
Виступити
із повідомленнями з власного досвіду роботи на засіданнях шкільного та
районного методичного об’єднань
|
Систематично
протягом міжкурсового періоду
|
Доповіді, виступи
|
Самоосвіта
|
|
9.
|
Розробити
комплекти історичних карт для учнів: загальні, оглядові, тематичні
|
Протягом
міжкурсового
періоду
|
Дидактичні матеріали
|
Самоосвіта
|
|
10.
|
Розробити
плани, картосхеми, «врізки»
|
Протягом
міжкурсового
періоду
|
Роздаткові матеріали
|
Самоосвіта
|
|
11.
|
Розробити
матеріали, відповідно до методу «Аплікації»
|
Протягом
міжкурсового періоду
|
Методична розробка
|
Самоосвіта, методист РМК
|
|
12.
|
Створити
власні картосхеми і легенди до контурної карти як авторської інтерпретації
історичного простору
|
Протягом
міжкурсового періоду
|
Методична розробка
|
Самоосвіта, методист РМК
|
|
13.
|
Використовувати
функції сайту Вікімапії для вимірювання дистанції або шляху та вимірювання
площі
|
Квітень,
2013
р.
|
Робота з ІКТ
|
Самоосвіта, вчитель інформатики
|
|
14.
|
Провести
гру-стратегію «Екологічна ніша роду»
|
Грудень,
2015 р.
|
Розробка
гри
|
Самоосвіта,
методист РМК
|
|
15.
|
Впровадження
ігрових технологій на уроках історії
|
Березень-травень,
2016
р.
|
Конспекти
|
Самоосвіта, вчителі школи
|
|
16.
|
Цільові
консультації з методистами з даної проблеми
|
Жовтень,
2013 р.
|
Система порад
|
Методист РМК
|
|
17.
|
Створення
методичної скарбнички до даної теми
|
2014
р.
|
Методичні матеріали
|
Методист РМК
|
|
18.
|
Підготувати
відкритий урок у довільному класі з
даної теми
|
Травень,
2014
р.
|
Матеріали уроку
|
Вчителі школи, методист РМК
|
|
19.
|
Розробити
систему тестів різного типу для оцінювання учнів з використанням тестових
програм
|
Протягом
міжкурсового періоду
|
Методична розробка
|
Самоосвіта
|
|
20.
|
Узагальнити
матеріали та створити портфоліо
|
Протягом
міжкурсового періоду
|
Портфоліо
|
Самоосвіта, методист РМК
|
|
21.
|
Підготувати
методичні рекомендації для вчителів історії за результатами власних
педагогічних досліджень
|
Протягом
міжкурсового періоду
|
Методична розробка
|
Методист РМК
|
|
22.
|
Надсилати
власні педагогічні знахідки, конспекти цікавих уроків у редакцію фахових
видань
|
Протягом
міжкурсового періоду
|
Публікації
|
Самоосвіта, методист РМК
|
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий