ЗМІСТ:
ВСТУП
Розділ 1. Визначення
психологічного консультування
1.1. Що таке консультування
1.2. Хто займається
консультуванням
1.3. Де застосовується
консультування
РОЗДІЛ 2. Етапи психологічного консультування
2.1. Етап перший. Підготовчий
2.1.1. Збирання відомостей і
встановлення контакту
2.1.2.
Виявлення очікувань
2.1.3. Укладання контракту
2.2. Етап другий. Діагностичний
2.2.1. Перша фаза: клієнт говорить,
консультант слухає
2.2.2. Друга фаза: консультант і клієнт
формулюють запит
2.3. Етап третій. Корекційний
2.3.1. Завдання корекційного
етапу
2.3.2. Можливості і технічні
прийоми психокорекційного впливу
2.3.3. Визначення реєстру рішень
і вибір серед альтернатив
2.4. Етап четвертий. Заключний
2.4.1. Узагальнення висновків щодо зміни
поведінки клієнта
2.4.2. Закріплення мотивації клієнта
щодо змін
2.4.3. Обговорення питань, що стосуються
подальших відносин
клієнта з консультантом
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ВСТУП
Термін "консультування" у
практиці надання психологічної допомоги професіоналами застосовується в
декількох випадках. Наприклад, консультування можна розглядати як особливий вид
допомоги, як деякий репертуар можливих дій і як психологічний процес [6].
Традиційно психологічне консультування
розглядається як процес, спрямований на допомогу людині у вирішенні (в пошуку
шляхів вирішення) проблем і труднощів психологічного характеру, що виникають у
неї.
Не поспішаючи давати власне визначення
консультуванню, ми припускаємо, що воно має більш точно відбивати те, що
консультанти роблять, навіщо вони це роблять і як усе це працює.
Існують три основних підходи до
психологічного консультування:
а) проблемно-орієнтоване консультування,
яке фокусується на аналізі сутності внутрішніх і зовнішніх причин проблеми,
пошуку шляхів її вирішення. Біхевіоризм і сімейне консультування (наприклад, К.
Вітакер) віддають перевагу саме цьому підходу;
б) особистісно-орієнтоване
консультування спрямоване на аналіз індивідуальних, особистісних причин
виникнення проблемних і конфліктних ситуацій і шляхів запобігання їх у
майбутньому. Фундатором напряму традиційно вважається Карл Роджерс. У цьому
випадку консультант не займається психотерапією, а лише сприяє особистісному
дозріванню клієнта, фасилітує його;
в) консультування орієнтоване на
рішення, спрямоване на виявлення ресурсів для розв'язання проблеми. Сюди
відносять Короткострокову позитивну терапію Пезешкіана, Нейро-лінгвістичне
програмування Бендлера і Гріндера, Zen, Психотерапію нового рішення Гулдінгів
тощо [4; 9].
Очевидно, що особистісно-орієнтоване
консультування за своєю спрямованістю близьке до психотерапії.
ВИСНОВКИ
Базова структура консультації містить
підготовчий, діагностичний, корекційний і заключний технічні етапи.
На підготовчому етапі відбувається
попереднє знайомство і встановлення контакту психолога і клієнта, збирання
формальних відомостей, виявлення очікувань клієнта та роз'яснення реальних
можливостей психологічної допомоги, а також укладання контракту.
Діагностичний етап умовно складається з
двох фаз. Під час першої фази консультант збирає необхідну інформацію про
проблему клієнта і про нього самого, надаючи йому можливість
"виговоритися", одночасно тестуючи його; працює зі скаргою клієнта і
пропонує йому власні інтерпретації. Під час другої фази психолог і клієнт
визначають бажаний результат і разом формулюють його у формі запиту.
На корекційному етапі психологом і
клієнтом проробляються різні варіанти розв'язання проблеми і здійснюється вибір
серед альтернатив. Цей етап може бути тривалішим.
Заключний етап — це етап узагальнення,
перехід від навчання до дії. На цьому етапі психолог має приділити особливу
увагу висновкам і сприяти закріпленню мотивації клієнта до зміни думок, дій і
почуттів у його повсякденному житті. На заключному етапі необхідно провести
процедуру "відокремлення" консультанта і клієнта.
СПИСОК
ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:
1.
Абрамова Г. С. Психологическое
консультирование: Теория и опыт: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб.
заведений. — М.: Academia, 2000.
2.
Алешина Ю. Е. Индивидуальное и семейное
психологическое консультирование. — М.: Класс, 2000.
3.
Бондаренко А. Ф. Психологическая помощь:
Теория и практика: Учеб. пособие для студ. ст. курсов психол. фак. и отд-ний
унтов. — М.: Класс, 2001.
4.
Бурменская Г. В. Возрастно-психологический
подход в консуль-тировании детей и подростков: Учеб. пособие для студ. вузов /
Г. В. Бурменская, Е. И. Захарова, О. А. Карабанова и др. - М.: Academia, 2002.
5.
Васьковская С. В. Психологическое
консультирование: Ситуац. задачи. -К.: Вища шк., 1996.
6.
Ветер А. Л. Психологическое
консультирование и диагностика: Практ. руководство. - М.: Генезис, 2001.
7.
Горностай П. П. Теория и практика
психологического консультирования: Пробл. подход. - К.: Наук. думка, 1995.
8.
Гулина М. А. Терапевтическая и консультативная
психология. -СПб.: Речь, 2001.
9.
Джордж Р., Кристианы Т.
Консультирование: Теория и практи-ка / Пер. с англ. А. Шадура. - М.: Изд-во
“Эксмо”, 2002.
10.
Коломінський Н. Л. Психологія
педагогічного менеджменту. -К.: МАУП, 1996.
11.
КоттлерД. Психотерапевтическое
консультирование / Дж. Кот-тлер, Р. Браун; Пер. с англ. М. Потаповой, А.
Ракитиной. -СПб.: Питер, 2001.
12.
Мак-Вильяме Н. Психоаналитическая
диагностика: Понимание структуры личности в клин. процессе: Учеб. пособие /
Пер. с англ. под ред. М. В. Глушенко, М. В. Ромашкевича. - М.: Класс, 1998.
13.
Мак М. Р. Практикум по когнитивной
терапии / Пер. с англ. Т. Саушкиной. - СПб.: Речь, 2001.
14.
Меновщиков В. Ю. Психологическое
консультирование: работа с кризисными и проблемными ситуациями. - М.: Смысл,
2002.
15.
Моргун В. Ф. Делинквентный подросток. -
Полтава, 1995.
16.
Мэй Р. Искусство психологического
консультирования: Как да-вать и обретать душевное здоровье / Пер. с англ. М.
Будыниной, Г. Пимочкиной. - М.: Апрель Пресс: ЭКСМО-Пресс, 2002.
17.
Нельсон-Джоунс Р. Теория и практика консультирования
/ Пер. с англ. Е. Волков и др. - СПб.: Питер, 2000.
18.
Немов Р. С. Основы психологического
консультирования; Учеб. для студ. вузов. — М.; Владос, 1999.
19.
Роджерс К. О групповой психотерапии. —
М., 1993.
20.
Роджерс К. Р. Клиент-центрированная психотерапия;
Теория, соврем, практика и применение / Пер. с англ. Т. Рожковой и др. — М:
Апрель Пресс; ЭКСМО-Пресс, 2002.
21.
Техники консультирования и психотерапии;
Тексты / Под ред. У. С. Сахакиан; Пер. с англ. М. Будыниной и др. — М.; Апрель
Пресс; ЭКСМО-Пресс, 2000.
22.
Фанч Ф. Преобразующие диалоги; Учеб. по
практ. техникам содействия личност. изм. / Пер. с англ. Д. Ивахненко. — К.;
Ника-Центр; Вист-С, 1997.
23.
Флоренская Т. А. Диалог в практической
психологии / Акад. наук СССР; Ин-т психологии. — М., 1991.
24.
Фрейд 3. Я и Оно / Пер. с нем. —
Тбилиси; Мерани, 1991.
25.
Холл К., Линдсей Г. Теории личности. —
М., Апрель Пресс, ЭКСМО-Пресс, 2000.
Комментариев нет:
Отправить комментарий