Факультатив
Для 8 класу. Робота учасника І Всеукраїнського конкурсу "Творчий учитель - обдарований учень".

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Пропонована програма факультативного курсу "Великі українці очима дослідників. Нова доба" складена відповідно до програми з історії України для 8 класу, розрахована на 17 годин і передбачає вивчення дуже важливого і водночас складного для засвоєння восьмикласниками періоду України через діяльність видатних особистостей. Виконуючи методичні рекомендації УОНО щодо відзначення річниць пам’ятних дат, а саме на відзначення 360 річниці подій, пов’язаних з початком національно-визвольної війни українського народу середини XVII сторіччя (Указ Президента від 01.10.2007 р. № 78/2007), на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від. 02.04.2008 р. № 567-р "Про підготовку та відзначення 300-річчя подій, пов’язаних з воєнно-політичним виступом гетьмана І. Мазепи та укладання українсько-шведського союзу", Указу Президента від 24.03.2008 р. № 256/2008 "Про відзначення в Україні 1020-річчя хрещення Київської Русі", факультатив прищеплює дітям патріотичне, шанобливе ставлення до козацтва, як до унікального явища у світовій історії, а також орієнтован на розвиток творчого потенціалу здібних та обдарований дітей. Враховуючи останні публікації провідних українських науковців, а також згідно методичного листа МОІППО "Формування предметних компетенцій учнів як основа становлення особистості" програма формує всі історичні компетенції, але більше наголошує на інформаційній та аксіологічній компетенціях. Для реалізації цілей та завдань курсу пропонується використовувати літературу, яка вже відома школярам (підручники, хрестоматії, довідники, словники, посібники), а також додаткові джерела інформації, які на уроці за браком часу неможливо використати. Це науково-популярні видання, наукові статті у періодичних виданнях.
Дослідницко-практична діяльність (використання практично-лабораторної роботи, дослідження з елементами розповіді, захисти проектів, портфоліо) на заняттях факультативу сприяє формуванню у школярів емпатійних здібностей, які допомагають не тільки краще запам’ятовувати, а й глибше проникнути в сутність історичного процесу, зрозуміти вчинки учасників подій.
Тому, виходячи з цього основними цілями факультативу є розвиток вміння:
§     самостійно інтерпретувати зміст історичних джерел;
§     виявляти різні точки зору, визнавати та сприймати таку різноманітність;
§     оцінювати різні версії й думки про минуле через діяльність видатних людей, визнаючи, що деякі джерела можуть бути необ’єктивними.
Завдання факультативу:
§     сприяти формуванню у дітей критичного підходу до різних джерел інформації;
§     продовжити розвивати набуті вміння, порівняння та оцінювання історичних джерел, виявлення тенденційної інформації й пояснювання її необ’єктивності;
§     розвивати вміння аналізувати діяльність окремих осіб та їх роль у історичному процесі;
§     допомогти школярам формувати власну позицію до інформації через розвиток історичної емпатії. 
Очікуванні результати:
§     учні зможуть пояснювати, чому цю історичну особу шанують в Україні;
§     учні сформують власне ставлення до історичних подій періоду нової доби;
§     набудуть навичок дослідницької роботи з різними видами джерел;
§     набудуть навичок навчання і спілкування у малих групах.
Після завершення курсу факультативу пропонується підсумкова робота, яка повинна закріпити:
1.                  набуті дослідницько-практичні навички діяльності з різними видами інформації;
2.                  вміння учнів не тільки аргументовано відстоювати свою власну точку зору, а й толерантно ставитись до переконань інших, та у вивченні історії намагатися кожного зрозуміти а не осуджувати.
Рекомендуються такі форми робіт:
1.                  захист проектів, складання кросвордів, присвячених визначним історичним постатям доби козацтва;
2.                  проведення опитування серед громадськості (мешканців свого будинку, жителів мікрорайону), серед учнів школи за такими питаннями:
§          Що Ви знаєте про внесок у світову історію українського козацтва?
§          Чи гідний Іван Сірко бути зображеним на грошових купюрах?
§          Чи необхідно зараз відроджувати козацтво?
3.                  проведення екскурсій:
o        до Чорноморського державного університету ім. Петра Могили;
o        до м. Чигирина – столиці козацької держави за гетьмана Б. Хмельницького;
o        до м. Полтави (по місцях Полтавської битви 1709 року);
o        до смт Батурина – столиці Гетьманщини за І. Мазепи.
З огляду на ці рекомендації учитель, який буде працювати за програмою факультативу може залучати дітей до участі у різних заходах, а саме:
§     у шкільних конференціях;
§     конкурсах краєзнавчо-дослідницьких робіт;
§     історичних турнірах і брейн-рінгах.
Школярі, які проявлять зацікавленість історією своєї Батьківщини, можуть поглибити свої знання, приймаючи участь у Всеукраїнській олімпіаді з історії, Всеукраїнських туристсько-краєзнавчих експедиціях учнівської молоді "Краса і біль України", "Історія міст і сіл України", Всеукраїнській історико-етнографічній  експедиції "України вишивана", а також можуть продовжити наукові дослідження вступивши до Малої академії наук учнівської молоді.
Факультатив "Великі українці очами дослідників. Нова доба" - одна з форм реалізації державної програми пошуку та підтримки здібних, обдарованих і талановитих дітей.
1. Вступне заняття – 1 година. Цілі, завдання, форми занять. Джерела знань. Методика самостійних досліджень учнів. Характеристика епохи. Українське козацтво – унікальне явище нашої історії.
Рекомендована література для учнів:
1. Коваленко С., Пугач О. Опис козацької України 1649 року:Довідник.-К:Вид. центр "Просвіта", 2004.-152с. :іл.
2. Дмитро Вишневецький – перший відомий козацький гетьман. (1 год.)
1.Походження, його прихід у Запорозьку Січ.
2.Боротьба з кримськими татарами.
3Полон та загибель легендарного організатора українського козацтва, одного з засновників Запорізької Січи.
Після заняття учні навчаться:
§     характеризувати князя Дмитра Вишневецького користуючись пам’яткою;
§     робити висновок, в чому був сенс його життя;
§     в чому він проявив духовну красу та силу духу;
§     пояснювати чим уславив своє ім’я видатний діяч;
Рекомендовані для учнів:джерела, література: :                 Історія Русів.-К.,1991, -с.55.
1.                  Кащенко А.Ф. Оповідання про славне Військо Запорозьке низове. К.:Веселка, с.33-37.
2.                  100 найвідоміших українців. – К.:Товариство "Автограф", К.Д.  "Орфей"2005.с.65-70.
3. Василь (Костянтин) Острозький – князь, просвітитель, меценат, воєвода.                     
1.                  Діяльність династії князів Острозьких.
2.                  Заснування в Острозі греко-слов’янсько-латинської колегії.
3.                  Видання "Острозької Біблії".
4.                  Боротьба проти унії.
5.                  Значення діяльності князя для зміцнення українського православ’я.
Після заняття учні навчаться:
§     розкривати внесок Острозької академії для розвитку української культури;
§     характеризувати історичну особистість користуючись пам’яткою;
§     висловлювати своє ставлення до історичних подій через діяльність В.К. Острозького.
Рекомендовані для учнів джерела література:   :
1Історія Русів.-К.,1991, -с.55.
2   100 найвідоміших українців. – К.:Товариство "Автограф", К.Д.  "Орфей"2005.с.71-75.
4. Петро Сагайдачний – гетьман українського реєстрового козацтва. (1 год.)
1.                  Сагайдачний – одна зі знакових постатей української історії, його надзвичайна освіченість.
2.                  Організатор і ватажок доблесних козацьких походів у татаро-турецькі володіння.
3.                  Політик і дипломат.
4.                  Підсумки прогресивної діяльності гетьмана.
Після заняття учні навчаться:
§     аналізувати різні джерела, та висловлювати своє ставлення до діяльності П. Сагайдачного, як людини та історичної особистості.
Рекомендовані для учнів  джерела література: :
1.                  Історія Русів.-К.,1991, -с.84-89.
2.                  Хрестоматія з історії України. Посібник для 7-11 класів середньої школи.-К.:Освіта,1996.-с. 62.
3 Бердута М.З. Бутенко В.І., Солоненко О.М. Історичні постаті. Гетьмани України. Х.: Видавнича група "Основа", 2004.с.7-14.
1.      Кащенко А.Ф. Оповідання про славне Військо Запорозьке низове. К.:Веселка, 1992.с.57-60, 80-89.
2.      Шаров.І.100 видатних імен України.:Вид.дім "Альтернативи".К.1999.с.363-368.  
3.      100 найвідоміших українців. – К.:Товариство "Автограф", К.Д.  "Орфей"2005.с.79-85.
4.      Історичні постаті України: історичні нариси.-Одеса:Маяк.1993.с.24-64.
5. П. Могила – просвітитель і реформатор. (1 год.)
1.                  Рішучі зміни в житті офіцера королівських військ П.Могили. зближення з П. Сагайдачним та І. Борецьким, відхід від мирського життя.
2.                  Реформи київського митрополита.
3.                  Канонізація православною церквою П. Могили.
Після заняття учні навчаться:
§     аналізувати реформи П. Могили;
§     усвідомлювати значення понять духовності, релігійності, віри через характеристику діяльності видатної особи.
Рекомендовані для учнів  джерела література:  :
1.                  Історія України. Документи і матеріали.-К.: Видавничий центр "Академія", 2001.-с.116-118.
1.                  Шаров.І.100 видатних імен України.:Вид.дім "Альтернативи".К.1999.с.256-261.  
2.                  100 найвідоміших українців. – К.:Товариство "Автограф", К.Д.  "Орфей.с. 90-98.
6. Б. Хмельницький – гетьман України.(1 год.)
1.                  Молоді роки Богдана.
2.                  Військова служба. Особиста кривда від поляків, даремні пошуки справедливості.
3.                  Полковницький талант Б. Хмельницького: успіхи і невдачі
4.                  Неоднозначна оцінка дослідниками діяльності гетьмана, "героїчна і водночас трагічна особистість".
Після заняття учні:
§     набудуть навичок практичної роботи з джерелами;
§     навчаться співставляти різні точки зору дослідників, щодо до оцінювання Б. Хмельницького, як людини та державного діяча;
§     навчаться критично та толерантно ставитись до результатів діяльності історичної особистості.
Рекомендовані для учнів:
джерела:
1.                  Історія України. Документи і матеріали.-К.: Видавничий центр "Академія", 2001.-с.136-140.
2.                  Історія Русів.-К.,1991.с.90-192.
3.                  Хрестоматія з історії України. Посібник для 7-11 класів середньої школи.-К.:Освіта,1996.с.73-84.
4.                  Січинський В. Чужинці про Україну.-Львів.1991.с.77-111.
література:
1.                  Бердута М.З. Бутенко В.І., Солоненко О.М. Історичні постаті. Гетьмани України. Х.: Видавнича група "Основа", 2004.с.15-37.
2.                  Кащенко А.Ф. Оповідання про славне Військо Запорозьке низове. К.:Веселка, 1992.с.106-123.
3.                  Крип’якевич І.П. Богдан Хмельницький.-Л.:Світ,1990.с.128-147.
4.                  Шаров.І.100 видатних імен України.:Вид.дім "Альтернативи".К.1999.с.443-448.  
5.                  100 найвідоміших українців. – К.:Товариство "Автограф", К.Д.  "Орфей"2005.с.102-118.
6.                  Історичні постаті України: історичні нариси.-Одеса:Маяк.1993.с.65-190.
7. І. Виговський – послідовник Б. Хмельницького. (1 год.)
1.                  Іван Виговський – блискучий дипломат, найближчий радник гетьмана.
2.                  Головні напрямки політики гетьмана.
3.                  Блискуча перемога у Конотопській битві та її наслідки.
4.                  "Чорна рада", зречення від булави Виговським, переїзд до Польші.
5.                  Смерть гетьмана "Доброго, щирого патріота, чоловіка великого розуму та європейської освіти".
Після заняття учні навчаться:
§     на основі порівняння змісту джерел оцінювати внутрішню та зовнішню політику І. Виговського ;
§     давати власну оцінку гетьману, як людині та політичному діячу.
Рекомендовані для учнів:
джерела:
1.                  Історія України. Документи і матеріали.-К.: Видавничий центр "Академія", 2001.-с.142-144.
2.                  Історія Русів.-К.,1991.с.194-200.
3.                  Хрестоматія з історії України. Посібник для 7-11 класів середньої школи.-К.:Освіта,1996.с. 86-91.
4.                  Січинський В. Чужинці про Україну.-Львів.1991.с.112-118. 
література:
1.                  Кащенко А.Ф. Оповідання про славне Військо Запорозьке низове. К.:Веселка, с.124-126.
8. П. Дорошенко – гетьман періоду "Руїни". (1 год.)
1.                  Походження й освіта. Участь визвольній війні.
2.                  Гетьман Дорошенко за утвердження власної соборної незалежної держави. Зовнішньополітична діяльність.
3.                  Останні роки життя та оцінка діяльності гетьмана.
Після заняття учні навчаться:
§     аналізувати діяльність П. Дорошенко;
§     критично ставитись до оцінок сучасниками та істориками політики гетьмана;
§     формувати власне судження щодо історичних подій цього періоду.
Рекомендовані для учнів:
джерела:
1.                  Історія Русів.-К.,1991.с.212-223.
література:
1.                  Кащенко А.Ф. Оповідання про славне Військо Запорозьке низове. К.:Веселка, 1992.с.132-138.
2.                  Шаров.І.100 видатних імен України.:Вид.дім "Альтернативи".К.1999.с.132-136.  
3.                  100 найвідоміших українців. – К.:Товариство "Автограф", К.Д.  "Орфей"2005.с.119-127.
4.                  Історичні постаті України: історичні нариси.-Одеса:Маяк.1993.с.191-195.
9. Іван Сірко: авантюрист чи герой? (1 год.)
1.                  Сірко – людина видатних військових здібностей.
2.                  Бунтівний характер полковника.
3.                  Неоднозначне оцінювання ролі й місця Сірка в історії. Герой народних  дум, козацьких літописів і праць істориків.
Після заняття учні навчаться:
§     усвідомлювати вчинки легендарного кошового І. Сірка, порівнюючи різні джерела;
§     характеризувати діяльність історичної особи, використовуючи поняття: толерантність, терпимість, нетерпимість, повага та самоповага.
Рекомендовані для учнів:
джерела:
1.                  Історія Русів.-К.,1991.с.225-226.
література:
1.                  Кащенко А.Ф. Оповідання про славне Військо Запорозьке низове. К.:Веселка,1992.с.125-131, 141-152.
10. І. Мазепа – видатна постать української історії. (1 год.)
1.                  Мазепа – людина європейської освіти та культури.
2.                  Політична, дипломатична та культурна діяльність.
3.                  Гетьман Мазепа – знакова фігура української історії.
Після заняття учні навчаться:
§     практичної роботі з документами;
§     виробляти власну оцінку щодо політики Івана Мазепи, аналізуючи різнопланові за змістом джерела.
Рекомендовані для учнів:
джерела:
1.                  Історія України. Документи і матеріали.-К.: Видавничий центр "Академія", 2001.с.151-158.
2.                  Історія Русів.-К.,1991.с.236-275.
3.                  Хрестоматія з історії України. Посібник для 7-11 класів середньої школи.-К.:Освіта,1996.с.94-95.
4.                  Січинський В. Чужинці про Україну.-Львів.1991.с.119-154.
література:
1.                  Бердута М.З. Бутенко В.І., Солоненко О.М. Історичні постаті. Гетьмани України. Х.: Видавнича група "Основа", 2004.с.69-84.
2.                  Кащенко А.Ф. Оповідання про славне Військо Запорозьке низове. К.:Веселка, 1992.с.162-166.
3.                  Шаров.І.100 видатних імен України.:Вид.дім "Альтернативи".К.1999.с.241-245.  
4.                  100 найвідоміших українців. – К.:Товариство "Автограф", К.Д.  "Орфей"2005.с.128-140.
5.                  Історичні постаті України: історичні нариси.-Одеса:Маяк.1993.с.196-309.
11. Гетьман П. Орлик – творець першої конституції України. (1 год.)
1.                  Молоді роки П. Орлика.
2.                  Довірена людина І. Мазепи.
3.                  Початок політичної еміграції.
4.                  П. Орлик – видатний соціальний мислитель свого часу.
Після заняття учні навчаться:
§     усвідомлювати такі поняття, як демократичне суспільство, громадянські цінності, вивчаючи джерела з політичної біографії П. Орлика.
Рекомендовані для учнів:
джерела:
1.                  Історія України. Документи і матеріали.-К.: Видавничий центр "Академія", 2001.с.158-160.
2.                  Історія Русів.-К.,1991.с.275.
3.                  Хрестоматія з історії України. Посібник для 7-11 класів середньої школи.-К.:Освіта,1996.с.95-100.
4.                  Січинський В. Чужинці про Україну.-Львів.1991.с.154-157.
література:
1.                  Бердута М.З. Бутенко В.І., Солоненко О.М. Історичні постаті. Гетьмани України. Х.: Видавнича група "Основа", 2004.с.83-94.
2.                  Шаров.І.100 видатних імен України.:Вид.дім "Альтернативи".К.1999.с.293-297.  
3.                  100 найвідоміших українців. – К.:Товариство "Автограф", К.Д.  "Орфей"2005.с.141-146.
4.                  Історичні постаті України: історичні нариси.-Одеса:Маяк.1993.с.337-383.
12. Складні та драматичні постаті І. Скоропадського та Івана Полуботка. Данило Апостол – "останній козак" на гетьманському столі. (1 год.)
1.                  Гетьманство І. Скоропадського: спроби протестувати проти колоніальної політики царського уряду, врятувати залишки автономії гетьманщини.
2.                  Політична кар’єра Івана Полуботка. Характеристика царя: "…хитер и может Мазепе уравниться". "Закрита особа" в українській історії кінця XVII – початку XVIII ст.
3.                  Д. Апостол – поміркований, дипломатичний, новий тип гетьмана: наполегливий, добрий адміністратор. Його смерть – кінець автономного управління Лівобережної України.
Після заняття учні навчаться:
§     аналізувати заходи І. Скоропадського;
§     критично ставитися до оцінок діяльності історичної постаті
§     виявляти різні точки зору щодо оцінок політичної біографії П.Полуботка;
§     пояснювати наявність протилежних оцінок його діяльності;
§     доводити власну позицію, спираючись на джерела різних авторів.
§     робити висновки-узагальнення щодо реформ Д. Апостола;
§     пояснювати чому гетьмана шанують в історії України.
Рекомендовані для учнів:
джерела:
1.                  Історія України. Документи і матеріали.-К.: Видавничий центр "Академія", 2001.с.161-162.
2.                  Історія Русів.-К.,1991.с.276-296.
література:
1.                  Бердута М.З. Бутенко В.І., Солоненко О.М. Історичні постаті. Гетьмани України. Х.: Видавнича група "Основа", 2004.с.95-118.
2.                  Шаров.І.100 видатних імен України.:Вид.дім "Альтернативи".К.1999.с.379-384.
3.                  Історичні постаті України: історичні нариси.-Одеса:Маяк.1993.с.310-336.
13. Останній гетьман України – К. Розумовський. (1 год.)
1.                  Політика Єлизавети Петрівни щодо України. Брати Розумовські при дворі.
2.                  Заходи гетьмана Розумовського та його державницька позиція.
3.                  Кінець гетьманства. Його правління – суперечлива епоха в історії України.
Після заняття учні навчаться:
§     пояснювати чим відрізнялося правління останнього гетьмана К. Розумовського від попередників;
§     відстежувати процес остаточної ліквідації гетьманства царською владою;
§     встановлювати причино-наслідкові зв’язки основних подій цієї суперечливої епохи.
Рекомендовані для учнів:
джерела:
1.                  Історія України. Документи і матеріали.-К.: Видавничий центр "Академія", 2001.с.164-167.
2.                  Історія Русів.-К.,1991.с.305-315.
3.                  Хрестоматія з історії України. Посібник для 7-11 класів середньої школи.-К.:Освіта,1996.с.101-103.
література:
1.                  Бердута М.З. Бутенко В.І., Солоненко О.М. Історичні постаті. Гетьмани України. Х.: Видавнича група "Основа", 2004.с.119-127.
2.                  Шаров.І.100 видатних імен України.:Вид.дім "Альтернативи".К.1999.с.354-358.  
3.                  100 найвідоміших українців. – К.:Товариство "Автограф", К.Д.  "Орфей"2005.с.164-168.
14. Максим Залізняк – гайдамацький ватажок. (1 год.)
1.                  Служба гармашем на січі. Мотронинський монастир.
2.                  Вісті про нечувані утиски поляків проти українців.
3.                  Максим Залізняк – організатор загонів та один із керівників повстання Коліївщина.
4.                  Чи був Залізняк характерником? Народна творчість про останній період життя оборонця своїх прав.
Після заняття учні навчаться:
§     пояснювати під час дослідницької роботи з історичним джерелами причини національно-визвольного руху у правобережної України у другій половині XVIII ст.;
§     робити висновки-оцінки щодо результатів народного руху через характеристику М. Залізняка.
Рекомендовані для учнів:
джерела:
1.                  Історія України. Документи і матеріали.-К.: Видавничий центр "Академія", 2001.с.169-172.
література:
1.                  Кащенко А.Ф. Оповідання про славне Військо Запорозьке низове. К.:Веселка, 1992.с.183-184, 197-198, 204-211.
15. Останній кошовий Петро Калнишевський. (1 год.)
1.                  Перша згадка у джерелах про П. Калнишевського.
2.                  Характеристика кошового як людини і політичного діяча. Причина служби "вірою і правдою" цариці.
3.                  Руйнування Січі. Довічне ув’язнення отамана.
Після заняття учні навчаться:
§     формувати власну точку зору щодо пояснення співпраці П. Калнишевського з імперською владою;
§     пояснювати причини знищення Запорізької Січі та страшного покарання козацької старшини, спираючись на документи та різні джерела інформації.
Рекомендовані для учнів:
джерела:
1.                  Історія України. Документи і матеріали.-К.: Видавничий центр "Академія", 2001.с.173-175.
2.                  Хрестоматія з історії України. Посібник для 7-11 класів середньої школи.-К.:Освіта,1996.с.105-107.
3.                  Січинський В. Чужинці про Україну.-Львів.1991.с.170-177. 
література:
1.                  Кащенко А.Ф. Оповідання про славне Військо Запорозьке низове. К.:Веселка, 1992.с.202-203, 211-212, 219-224.
16. Григорій Сковорода – учитель життя.
1.                  Навчання в академії.
2.                  Північна столиця та блискучі перспективи в житті юнака.
3.                  Вплив на українського вченого духовно-філософських течій Європи під час перебування за кордоном.
4.                  Життя мандрівного філософа. "Світ ловив мене, та не впіймав".
Після заняття учні навчаться:
§     досліджувати біографію вченого, користуючись джерелами інформації;
§     пояснювати провідні філософські ідеї Г. Сковороди;
§     робити висновки-узагальнення про внесок Г. Сковороди у науку на загальноєвропейському рівні.
Рекомендовані для учнів література:
1.                  Субтельний О. Україна: історія.-К.:1992.с.180-181.
2.                  Шаров.І. 100 видатних імен України.:Вид.дім "Альтернативи".К.1999. с.373-378.
3.                  100 найвідоміших українців. – К.:Товариство "Автограф", К.Д.  "Орфей"2005.с.153-160. 
17. Підсумкове заняття.
Можливі варіанти проведення:
1.                  захист проектів, портфоліо;
2.                  проведення опитування серед громадськості (мешканців свого будинку, жителів мікрорайону), серед учнів школи;
3.                  написання есе "Лист-звернення до нащадків від імені обраного історичного діяча";
4.                  дискусія "Чи було місце толерантності у діяльності видатних діячів козацької доби?";
5.                  проведення екскурсій.
Список використаної та рекомендованої літератури для вчителів.
1.                  Історія Русів.-К.,1991.
2.                  Історія України. Документи і матеріали.-К.: Видавничий центр "Академія", 2001.-83-187с.
3.                  Січинський В. Чужинці про Україну.-Львів.1991.-255с. 
4.                  Хрестоматія з історії України. Посібник для 7-11 класів середньої школи.-К.:Освіта,1996.-47-107с.
5.                  Коваленко С., Пугач О. Опис козацької України 1649 року:Довідник.-К:Вид. центр "Просвіта",2004.-152с.:іл.
6.                  Мазепа: Збірник-К.:Мистецтво.1993.-240с.
7.                  Аркас М. Історія України-Русі.-К.1993.-384с.
8.                  Дорошенко Д. Нарис історії України в 2-х томах.-К.:1992.-238с.
9.                  Єфименко О. Історія України та її народу.-К.:1992.-252с.
10.              Крип’якевич І. Історія України.-Львів,1990.-516с.
11.              Полонська-Василенко Н. Історія України в 2-х томах.- К.:1992.-608с. 
12.              Субтельний О. Україна: історія.-К.:1992.-512с.
13.              Яворницький Д. Історія запорізьких козаків. У 3-х томах.- К.:1992.-Т2-525с., Т3-481с.
14.              Апанович О.М. Розповіді про запорозьких козаків.-К.:Дніпро,1991.-335с.
15.              Бердута М.З. Бутенко В.І., Солоненко О.М. Історичні постаті. Гетьмани України. Х.: Видавнича група "Основа", 2004.-128с.
16.              Голобуцький В. Запорозьке козацтво.-К.,1994.-495с.
17.              Кащенко А.Ф. Оповідання про славне Військо Запорозьке низове. К.:Веселка, 1992.-271с.
18.              Крип’якевич І.П. Богдан Хмельницький.-Л.:Світ,1990.-408с.
19.              Нартов В.В., Видатні особистості України.- Харків:Книжковий клуб "Клуб Сімейного Дозвілля",-2007.-400с.
20.              Остапенко П.В. Усі видатні постаті історії України.-Торсинг Плюс,2006.-352с.
21.              Сергійчук В.І. Іменем Війська Запорозького: Українське козацтво в міжнародних відносинах XVI – середини XVII століття.-К.: "Україна",1991.-253с.
22.              Шаров.І.100 видатних імен України.:Вид.дім "Альтернативи".К.1999. 490с.  
23.              100 найвідоміших українців. – К.:Товариство "Автограф", К.Д.  "Орфей"2005.-65-176.
24.              Визначні особистості в історії України: у 2 частинах.-К.:Редакція загальнопедагогічної газети.2004.-ч.1.-128с.
25.              Історичні постаті України: історичні нариси.-Одеса:Маяк.1993.-384с.
26.              Україна крізь віки: навчальний посібник з історії України для середніх шкіл./35статей.-К.:Ярославів Вал,2000.-232с.
27.              Баханов К.О. Дослідницька робота на уроках історії.- Х.: Видавнича група "Основа", 2004.-144с.
28.              Брехуненко В.: "Дії гетьмана Івана Мазепи відповідали українським інтересам" (Актуальне інтерв'ю) // Історія в школах України. - 2008. - № 3. - С. 39.
29.              Гупан Н.: "Нові підходи до відбору і структурування змісту підручника з історії України" (Актуальне інтерв'ю) Данина пам'яті про гетьмана Івана Мазепу // Історія в школах України. - 2008. - № 3. - С. 26, 38.
30.              Єрмоленко А. Як працювати з джерелами інформації на уроках історії. // Історія в школах України. - 2008. - № 2. - С. 32.
31.              Задорожна Л. Методика використання документів у процесі навчання історії// Історія в середніх і вищих навчальних закладах України. - 2005. - № 1. - С. 29-33.
32.              Задорожна Л. Почути живу історію (Форми і методи розвитку дослідницьких навичок у старшокласників під час опанування історичних джерел) // Історія в школах України. - 2005. -№10. -С.20-23.
33.              Ковбасюк Т. Традиції та новації у використанні писемних джерел на уроках історії України // Історія в школах України. - 2008. - № 11-12. - С. 46.
34.              Ковалевська О. Гетьман Іван Мазепа та його доба на сторінках навчально-методичних видань України (1991 - 2007 рр.) // Історія в школах України. - 2008. - № 3. - С. 3.
35.              Ковалевська О. Іконографія І.Мазепи: внесок українських митців XX століття // Історія в школах України. - 2008. - № 5. - С. 38.
36.              Ковалевська О. Про пошуки достовірного портрета гетьмана Івана Мазепи // Історія в школах України. - 2008. - № 4. - С. 40.
37.              Мороз П. Теоретичні засади розвитку вміння бачити проблеми на уроках історії // Історія в школах України. - 2008. - № 9. - С. 11.
38.              Мисан В. Знаходити відповіді самостійно (Можливості використання текстових джерел в процесі навчання історії) // Історія в школах України. - 2005. - № 5. - С. 4-11.
39.              Мисан В. Багатоперспективність у змісті шкільних курсів історії // Історія в школах України. - 2008. - № 11-12. - С. 11.
40.              Мисан В. Шкільний підручник як історичне джерело. (Чи потрібно здавати в макулатуру старі підручники з історії?) // Історія в школах України. - 2008. - № 1. - С. 24.
41.              Мицик Ю. Найдавніший опис козацької ради на Січі // Історія в школах України. - 2008. - № 2. - С.
42.              Мицик Ю. Перша згадка про українських козаків у писемних джерелах // Історія в школах України. - 2008. - № 1. - С. 47.
43.              Павленко С. Героїчна оборона Батурина 1-2 листопада 1708 р. Стаття перша "Доленосний вибір" // Історія в школах України. - 2008. - № 4. - С. 43.
44.              Павленко С. Героїчна оборона Батурина 1-2 листопада 1708 р. Стаття друга "Переговори" // Історія в школах України. - 2008. - № 5. - С. 42.
45.              Павленко С. Героїчна оборона Батурина 1-2 листопада 1708 р. Стаття третя "Героїчна оборона", Стаття четверта "Зрада" // Історія в школах України. - 2008. - № 6. - С. 43-44.
46.              Павленко С. Героїчна оборона Батурина 1-2 листопада 1708 р. Стаття п'ята "Кривава ніч" // Історія в школах України. - 2008. - № 7 - 8. - С. 59.
47.              Павленко С. Героїчна оборона Батурина 1-2 листопада 1708 р. Стаття шоста "Жертви погрому" // Історія в школах України. - 2008. - № 9. - С. 48.
48.              Павленко С. Гетьман Іван Мазепа. Стаття перша "Отчий поріг" // Історія в школах України. - 2008. - № 10. - С. 54.
49.              Павленко С. Гетьман Іван Мазепа. Стаття друга "Життєві уроки юності" // Історія в школах України. - 2008. - № 11-12. - С. 57.
50.              Панченко В:. "Мазепинська тема ще й досі для багатьох дражлива ..." (Актуальне інтерв'ю) // Історія в школах України. - 2008. - № 4. - С. 38.
51.              Фрейман Г. Концептуальні основи формування життєвих компетентностей на уроках історії // Історія в школах України. - 2008. - № 3. - С. 9.
Рекомендовані джерела та  література для учнів.
1.                  Історія Русів.-К.,1991.
2.                  Історія України. Документи і матеріали.-К.: Видавничий центр "Академія", 2001.-83-187с.
3.                  Січинський В. Чужинці про Україну.-Львів.1991.-255с. 
4.                  Хрестоматія з історії України. Посібник для 7-11 класів середньої школи.-К.:Освіта,1996.-47-107с.
5.                  Коваленко С., Пугач О. Опис козацької України 1649 року:Довідник.-К:Вид. центр "Просвіта",2004.-152с.:іл.
6.                  Мазепа: Збірник-К.:Мистецтво.1993.-240с.
7.                  Бердута М.З. Бутенко В.І., Солоненко О.М. Історичні постаті. Гетьмани України. Х.: Видавнича група "Основа", 2004.-128с.
8.                  Кащенко А.Ф. Оповідання про славне Військо Запорозьке низове. К.:Веселка, 1992.-271с.
9.                  Крип’якевич І.П. Богдан Хмельницький.-Л.:Світ,1990.-408с.
10.              Нартов В.В., Видатні особистості України.- Харків:Книжковий клуб "Клуб Сімейного Дозвілля",-2007.-400с.
11.              Остапенко П.В. Усі видатні постаті історії України.-Торсинг Плюс,2006.-352с.
12.              Шаров.І.100 видатних імен України.:Вид.дім "Альтернативи".К.1999. 490с.  
13.              100 найвідоміших українців. – К.:Товариство "Автограф", К.Д.  "Орфей"2005.-65-176.
14.              Історичні постаті України: історичні нариси.-Одеса:Маяк.1993.-384с.
15.              Україна крізь віки: навчальний посібник з історії України для середніх шкіл./35статей.-К.:Ярославів Вал,2000.-232с.
Додаток.
Варіанти тем повідомлень, проектів, питань.
1.                  Петро Конашевіч – Сагадачний – перший козацький гетьман-політик.
2.                  Маловідомі сторінки життєдіяльності князів Острозьких.
3.                  Ідея нової козацької України у діяльності Б. Хмельницького.
4.                  Сучасники порівнювали О.Кромвеля та Б. Хмельницького, бо "…вони привертали до себе виключну увагу, як на Заході, так і на Сході". Спробуйте з’ясувати що поєднувало ці історичні особистості?
6.                  Б. Хмельницький – видатний дипломатичний діяч свого часу.
7.                  Переяславська Рада: здалеку та зблизька.
8.                  Петро Дорошенко "Сонце Руїни" - найбільша фігура ханського проекту України.
9.                  Стосовно якого козацького діяча Самійло Величко писав: "… це був справний і щасливий вождь.."?
10.             Епістолярна спадщина І. Мазепи.
11.             І. Мазепа – остання спроба відкритого виступу за сепарацію козацької держави.
12.             Мрії Ю. Немирича про незалежну українську республіку.
13.             Українці минулого – автори перших конституцій (П. Орлик, П. Адамович).
14.             П. Орлик – будівничій всестанової України.
15.             Видатні політичні емігранти: П. Орлик, А. Войнаровський, як подовжувачі справи І. Мазепи.
16.             Тема протистояння П. Полуботка та Петра І у творчості митців різних жанрів.
17.             Кирило Розумовський – один з перших автономістів нового часу.
18.             Внесок українського козацтва у перемогу у російсько-турецькій війні 1787 – 1791 р.р.


Комментариев нет:

Отправить комментарий